Ciało w historii i teorii kultury. Metodologie badań nad performansem i teatrem 3002-2PROS24O5
Pełny program zajęć zostanie ustalony wraz z osobami uczestniczącymi w zajęciach w oparciu o ich zainteresowania badawcze i planowane tematy prac. W zarysie zajęcia będą składać się z trzech, przeplatających się, bloków tematycznych: teorie ciała i cielesności, praktyki artystyczne związane z ciałem, zasady pisania i redagowania własnego tekstu naukowego.
W ramach pierwszego bloku zajmiemy się wybranymi teoriami z zakresu kulturoznawstwa, które pozwalają na opisywanie i badanie cielesności w polu społecznym i artystycznym. Omówimy zagadnienia takie jak płeć i seksualność (Judith Butler), piętno (Erving Goffman), reprezentacja (Peggy Phelan), historie ciała (Michel Foucault) rekonstrukcja i archiwum (Rebecca Schneider), metamorfoza (Catherine Malabou), queer (Sarah Ahmed, Jack Halberstam).
W ramach drugiego bloku przeanalizujemy wspólnie wybrane przykłady praktyk artystycznych związanych z ciałem i cielesnością, ćwicząc użycie kategorii teoretycznych do właściwiej pracy badawczej. W ramach tego bloku będzie możliwość zgłoszenia własnych przykładów przez osoby uczestniczące w zajęciach.
W ramach trzeciego bloku, omówimy zasady redagowania tekstu naukowego wraz z przypisami i bibliografią. Przećwiczymy pisanie abstraktów, planów a także omówimy metody opracowywania i gromadzenia bibliografii.
Nie będziemy wymienionych bloków omawiać jeden po drugim lecz łączyć omawianie koncepcji teoretycznych z analizą wybranych przykładów praktyk artystycznych przy okazji poznając metody badań archiwalnych, gromadzenia bibliografii czy prawidłowego redagowania tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w proseminarium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym teorie dotyczące ciała i cielesności w kulturze
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie performansu i teatru
- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad cielesnością w kulturze a także badań nad performansem (w tym performance art) i teatrem
- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad kulturową historią teatru, performansu czy też ciała i cielesności
- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii
- metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym w szczególności metody pracy z dokumentacją efemerycznych wydarzeń społecznych i artystycznych
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej cielesności czy też performatywności
- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę
- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu
- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu cielesności i performatywności
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowe.
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (20%) oraz przygotowania planu i spełniającej standardy naukowe bibliografii do planowanej pracy magisterskiej (80%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie zaliczenia 90h (3 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 41-95
Erving Goffman, "Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości", tłum. Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańska 2005, s. 31-77.
Peggy Phelan, "Unmarked. Politics of Performance", Routledge, New York 1993, s. 1-34
Michel Foucault, "Filozofia, historia, polityka", tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński, PWN, Warszawa 2000, s. 201-219.
Rebecca Schneider, "Performans pozostaje", tłum. Dorota Sosnowska, w : "Re//mix. Performans i dokumentacja", red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Komuna Warszawa/Instytut Teatralny, Warszawa 2014.
Catherine Malabou, "Ontologia przypadłości", tłum. Piotr Skalski, Fundacja hr Cieszkowskiego, Warszawa 2017.
Sarah Ahmed, "Queer Phenomenology", Duke University Press, Durham 2006, s.1-25.
Jack Halberstam, "Wild Things. The Disorder of Desire", Duke University Press, Durham 2020, s. 4-32.
Prowadząca udostępni elektroniczne wersje wszystkich omawianych tekstów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: