Słowo w kulturze współczesnej: perspektywy teoretyczne i metodologiczne 3002-2PROS24O1
Problematyka zajęć obejmuje następujące obszary:
- Specyfika podejścia badawczego oferowanego przez antropologię słowa, w tym zwłaszcza właściwy jej sposób rozumienia zjawisk językowych.
- Pojęcie praktyk językowych jako główna kategoria ujmowania sposobu funkcjonowania słowa w kulturze i społeczeństwie.
- Ideologie językowe ii wspólnoty językowe; ich rola w kształtowaniu postaw wobec języka i sposobów jego stosowania.
- Media słowa (oralność, piśmienność, typograficzność, słowo cyfrowe i sieciowe) i właściwe im praktyki językowe.
- Sztuka słowa (w tym literatura) w ujęciu antropologicznym.
- Pozakomunikacyjne funkcje słowa; kategorie sprawczości i wydarzenia językowego.
- Przedtekstowość i kontrtekstowość jako szczególne wyzwania artykulacji językowej doświadczenia w kulturze współczesnej.
- W trakcie omawiania konkretnych tematów będą ćwiczone zasady konstruowania tekstu naukowego wraz z jego opracowaniem naukowym.
Tematy poszczególnych zajęć mogą być profilowane zgodnie z zainteresowaniami uczestników i kierunkami planowanych przez nich badań.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Uczestnicy zajęć znają i rozumieją:
- w sposób pogłebiony założenia antropologii słowa i właściwy jej sposób ujmowania zjawisk językowych, w szczególności w kontraście do podejścia systemowego;
- funkcje pełnione przez różne sposoby posługiwania się słowem, zwłaszcza wykraczające poza funkcję komunikacyjną;
- główne kategorie ujmowania zjawisk językowych, w tym kategorię praktyk językowych, oraz metody ich operacjonalizacji badawczej;
- w sposób rozszerzony rolę mediów słowa i specyfikę opartych na nich praktyk językowych, wraz z odpowiadającymi jej metodami badań;
- szczególne wyzwania dla rozpoznawania zjawisk językowych w kulturze współczesnej, w szczególności wyznaczane przez kategorie przedtekstowości i kontrtekstowości;
- możliwości poznawcze oferowane przez antropologiczne ujęcie form sztuki słowa (w tym literatury)
UMIEJĘTNOŚCI
Uczestnicy zajęć potrafią:
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę, by w pracy badawczej analizować i interpretować wspólczesne zjawiska językowe w ujęciu antropologii słowa;
- dobierać i stosować metodologię badawczą dostosowaną do wybranych postaci słowa, zwłaszcza ze względu na ich medialną specyfikę;
- aplikować poznane ujęcia teoretyczne różnych form, funkcji i aspektów zjawisk językowych do konkretnych przypadków empirycznych;
- na podstawie zdobytej wiedzy wstępnie formułować własne projekty badawcze, wraz z dobraną do nich literaturą, metodologią i instrumentarium naukowym.
KOPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnicy zajęć są gotowi do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego ich kontekstualizację i zastosowanie do konkretnych problemów badawczych;
- dyskusji o teorii i metodologii badań z zakresu antropologicznych wymiarow zjawisk językowych w kulturze wspólczesnej;
- uwzględniania znaczenia antropologicznych badań słowa dla podwyższania standardów społecznych i etycznych warunków jego praktykowania;
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem wszystkich wymogów pracy naukowej.
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego
zajęcia. Uczestnicy mają prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. W przypadku od trzech do pięciu nieobecności w semestrze należy nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącego. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!)
na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć; jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją
Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji (50%) oraz przygotowania
prezentowanego podczas zajęć referatu dotyczącego tematyki planowanej pracy magisterskiej wraz ze wstępną bibliografią(50%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS),
przygotowanie zaliczającego referatu 90h (3 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds.
Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów
organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem
naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów, a także generowania tekstu czy
bibliografii.
Literatura
- Antrologia słowa, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003..
- L. Ahearn, Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, tłum. W. Usakiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012 (rozdziały: "Wspólnoty użytkowników języka", "Język, władza, sprawczość").
- Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artieres, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010 (wybrane artykuły).
- Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M, Rakoczy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2016 (wstęp i wybrane artykuły).
- Almanach Antropologiczny 4. Twórczość słowna / Literatura. Performance, tekst, hipertekst, red.. G. Godlewski, A. Karpowicz, M, Rakoczy, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014 (dział: Gatumki, media) .
- Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słowanej, red.. G. Godlewski, A. Karpowicz, M, Rakoczy, P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014 (wstęp i wybrane hasła_..
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: