Teorie popkultury 3002-2PROS23O2
Podstawowe tematy i lektury (pełna lista zostanie przedstawiona na początku zajęć)
1. Zewnątrzsterowność, wewnątrzsterowność.
David Riesman Samotny tłum, przeł. Jan Strzelecki, s.39-61 i rozdz. IV (s.122-151)
2. Krytyka szkoły frankfurckiej.
Theodor W. Adorno Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszczerstwo, w: Dialektyka oświecenia, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 1994, s.138-189.
3. Kultura „middlebrow”.
Czesław Miłosz Kultura masowa, Kraków 2002, s. 119 -135 (Lesie A. Fiedler) i 150-168 (Miłosz).
4. Homogenizacja, progi umasowienia.
Antonina Kłoskowska Kultura masowa. Krytyka i obrona (fragmenty).
5. Semiologia.
Roland Barthes, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Warszawa 2000 (wybór)
Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, przeł Joanna Ugniewska i Piotr Salwa, Warszawa 1996 (wybór)
6. Koniec ideologii.
Daniel Bell Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994, Cz. I rozdz.1, s.90-120.
8. Krytyka mediów.
Neil Postman Zabawić się na śmierć, przeł. Lech Niedzielski, Warszawa 2002 (fragmenty).
9. Futurologia.
Alvin Toffler Trzecia fala, przeł. Ewa Woydyłło (fragmenty)
10. Krytyka feministyczna.
Mary F. Rogers Barbie jako ikona kultury, przeł. Ewa Klekot, Warszawa 2003 (fragmenty)
Elaine Showalter, Krytyka feministyczna na bezdrożach, "Teksty drugie " 4,5,6/1993
11. Postmodernizm
Frederic Jameson Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemysław Czapliński, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1996
12.Teorie kiczu
Andrzej Banach, O kiczu, Kraków 1968;
Hermann Broch Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998
12. Kultura ludowa a kultura masowa
Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż, Warszawa 2013 (fragmenty)
13. Drogi buntu
Joseph Heath, Andrew Potter, Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Warszawa 2010
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01, K_W02, K_W05, K_W06,
K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07
K_K01, K_K02, K_K05, K_K06
Kryteria oceniania
Frekwencja (do dwóch nieobecności), aktywność na zajęciach, krótkie wprowadzenie do zajęć (zagajenie, nie referat), konspekt pracy magisterskiej.
Literatura
Jak wyżej, ponadto następujące kompedia:
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003
Noel Carrol, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011
Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznan1998
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Tytuł proseminarium: "Teorie popkultury" |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: