Słowo w kulturze współczesnej: perspektywy metodologiczne 3002-2PROS23O1
Proseminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych.
Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.
Literatura
Metody badań jakościowych, t.1-2, red. N. Denzin, Y. S. Lincoln, przeł. K. Podemski, Warszawa 2009.
Kamil Pietrowiak, Świat po omacku. Etnograficzne studium (nie)widzenia i (nie)sprawności, Toruń 2019.
Tomasz Rakowski, Przepływy, współdziałania, kręgi możliwego, Gdańsk 2018.
Natalia Bloch, Bliscy nieznajomi. Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań 2018.
Akhil Gupta, Red tape. Bureaucracy, Structural Violence and Poverty in India. New York 2012.
Anna Witeska-Młynarczyk, Dziecięce doświadczenie ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej, Warszawa 2019.
Michał Buchowski, Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu, Poznań 2019.
Inga Kuźma, Domy bezdomnych. Badania sytuacji kryzysowych, Łódź 2015.
Brenda Lefrancois, Psychiatryzacja naszych dzieci czyli autoetnograficzna opowieść jak instytucje „opiekuńcze” kontynuowały zbrodnie na rdzennej ludności Kanady, przeł. M. Reimann [w:] Antropologia psychiatrii dzieci i młodzieży, red. A. Witeska-Młynarczyk, Warszawa 2019.
Izabella Main, Lepsze światy medyczne? Zdrowie, choroba i leczenie polskich migrantek w perspektywie antropologicznej, Warszawa 2018.
Etnografia, animacja, sztuka, red. T. Rakowski, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: