Kino autorskie i analiza dzieła filmowego 3002-2PROS1O64
Zadaniem proseminarium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu.
Problematyka proseminarium będzie się skupiała wokół - omawianych na konkretnych przykładach - zagadnień związanych z przestrzenią filmową, (m.in. przestrzeń wewnątrzekranowa i diegetyczna, formowanie przestrzeni w dziele filmowym), czasem w filmie (m.in. perspektywy czasowe w filmie, konkretyzacja czasu w dziele filmowym, czas odbiorcy, jedność czasu i przestrzeni), obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, ujęcia teoretyczne, kompozycja i struktura obrazu filmowego, jedność treści i formy), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień, wybrane realizacje światła w historii kina), kolorem (percepcja, symbolika, kolor w filmie – wybrane przykłady), dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zostanie przedstawiona i omówiona metodologia analizy utworu filmowego.
Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają umiejętność analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury.
Zajęcia przygotowują do podjęcia samodzielnej pracy związanej z napisaniem pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu proseminarium student: - posiada wiedzę na temat metodyki analizy dzieła filmowego, dobiera właściwe konteksty interpretacyjne dla poszczególnych dzieł filmowych; - rozumie użyte przez twórców filmu środki wyrazu, dostrzega związek pomiędzy treścią a formą filmu oraz powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami współtworzącymi obraz filmowy; - samodzielnie, w sposób uważny i metodyczny analizuje i interpretuje dzieło filmowe, wyszukuje potrzebną literaturę; - przedstawia efekty własnej pracy analityczno-interpretacyjnej w formie wypowiedzi ustnej, rozprawy, eseju.
Kryteria oceniania
kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna
Zajęcia będą prowadzone w trybie zdalnym (z przewagą synchronicznego) przy użyciu narzędzi Google Meet.
Aby zapewnić sprawny obieg informacji, osoby uczestniczące w zajęciach proszone są o regularne sprawdzanie uniwersyteckiej skrzynki mailowej, czyli o korzystanie z adresu zintegrowanego z USOS (najczęściej - @student.uw.edu.pl).
Zaproszenie na pierwsze zajęcia (w postaci linku) zostanie wysłane na adres mailowy podany w USOSie.
Literatura
Analizy i interpretacje. Film polski, red. A. Helman i T. Miczka, Katowice 1984. Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000. Dudley Andrew J., Główne teorie filmu. Wprowadzenie, Łódź 1995. Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972. Helman A., Rola muzyki w filmie, Warszawa 1964. Kuśmierczyk S., Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego, Warszawa 1999. Przylipiak M., Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994. Słownik pojęć filmowych, red. A. Helman, t. 1–5, Warszawa 1991–1995. Szkice z teorii filmu, red. A. Helman i T. Miczka, Katowice 1977. Wójcik J., Labirynt światła, oprac. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2006. Wybrane numery „Kwartalnika Filmowego” oraz inne lektury zaproponowane i udostępnione przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: