Media w kulturze współczesnej-warsztat 3002-2MKW1WZ
Celem warsztatu jest praca nad konkretnymi zjawiskami bądź praktykami kulturowymi widzianymi w perspektywie medialnej. Omawiane podczas ćwiczeń z tego samego bloku zagadnienia, na warsztacie będą przekładane na narzędzia analityczne umożliwiające prowadzenie badań. Jednym z założeń warsztatu jest także praca poza murami uniwersytetu i wychodzenie w "teren".
W roku 2024/2025 osoby studiujące mogą wybrać spośród trzech grup sprofilowanych ze względu na przyjętą perspektywę medialną:
(1) Paulina Chorzewska-Rubik
(2) dr hab. Iwona Kurz, prof. ucz.: „Media – archiwa – ekspozycje”;
(3) dr hab. Piotr Morawski: „Wytwarzanie sztuk performatywnych – perspektywa instytucjonalna”.
Szczegółowe opisy znajdują się w sylabusach dla konkretnych grup.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Osoba studiująca
– zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie mediów kultury (kultura wizualna, teatr i performans, słowo) i związanych z nimi praktyk kulturowych, zarówno oddolnych, jak i odgórnych ze szczególnym uwzględnieniem środowiska cyfrowego;
– rozumie znaczenie mediów dla kształtowania współczesnej debaty, ich wpływ na wyzwania cywilizacyjne i możliwości odpowiadania za ich pomocą na kryzysy; wie, jak media opowiadają o kryzysach i w jaki sposób same są ich częścią;
– zna i stosuje metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze dotyczące wymiaru medialnego w kulturze;
– zna zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej oraz ich implikacje kulturowe na tle współczesnych dyskusji dotyczących AI, autorstwa tekstów kultury i różnych form licencjonowania dostępu;
– potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w projektach badawczych;
– potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny oraz zaprezentować go w formie ustnej z użyciem narzędzi cyfrowych;
– umie określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
– w związku z wyżej wskazanymi umiejętnościami potrafi współdziałać w zespole z innymi osobami – prowadzić dyskusję koncepcyjną, dzielić się zadaniami i wspólnie wykonać projekt;
– umie korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku angielskim;
– jest gotowa do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury oraz innych osób uczestniczących w dyskusji;
– jest gotowa do uczestnictwa w debacie publicznej, zabierania głosu w najważniejszych kwestiach ze świadomością medium, w którym ten głos zabiera.
Kryteria oceniania
Wymagana jest obecność na zajęciach: dopuszczalne są dwie – usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione – nieobecności, a ich większa liczba wymaga zaliczenia w formie uzgodnionej z osobą prowadzącą; nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć powodują niezaliczenie.
Informacje o formie zaliczenia i kryteriach oceniania znajdują się w sylabusach poszczególnych grup.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30 h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30 h (1 ECTS), przygotowanie projektu zaliczeniowego 30 h (1 ECTS). Łącznie 90 h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku ztym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów i opracowywania prezentacji.
Literatura
Proszę sprawdzać w opisach poszczególnych grup.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: