“Instagram” - sto lat wcześniej: ilustrowane karty pocztowe jako masowe medium wizualne w codziennych praktykach komunikacyjnych początku XX w. 3002-2KON2025K8
Na przełomie XIX i XX w. w korespondencji pocztowej zaczęto używać na masową skalę ilustrowanych (fotograficznych) kart pocztowych i właśnie w tym zjawisku społecznym, a nie w telegrafie lub telefonie, należy widzieć rewolucję w dziedzinie komunikacji wizualnej epoki modernizmu, przypominającą pod pewnymi względami komunikację internetową i fotograficzne serwisy społecznościowe z początku XXI w.
Oto wybór zagadnień:
– Media informacyjne i media komunikacyjne początku XX w. oraz ich społeczny kontekst. Antropologia „codzienności”.
– Popularne gatunki wydawnictw pocztowych:
* Wieloodcinkowe foto-reportaże z aktualnych wydarzeń (katastrofy, wizyty dyplomatyczne, wydarzenia publiczne i lokalne);
* Inscenizowane w studiu, wieloodcinkowe foto-opowieści aktorskie o zróżnicowanej tematyce.
* Satyra polityczna, stałe serie sygnowane przez twórców-rysowników
* Serie widokowe.
– Sposoby personalizacji fotograficznych kart pocztowych w komunikacji osobistej.
– Korespondencja Paryżan prowadzona na ilustrowanych kartach pocztowych podczas wielkiej powodzi w 1910 roku.
– Korespondencja Auguste’a Sirello, żołnierza I wojny światowej, do żony.
W cyklu 2025Z:
Na przełomie XIX i XX w. w korespondencji pocztowej zaczęto używać na masową skalę ilustrowanych (fotograficznych) kart pocztowych – i właśnie w tym zjawisku społecznym, a nie w telegrafie lub telefonie, należy widzieć rewolucję w dziedzinie komunikacji wizualnej epoki modernizmu, przypominającą pod pewnymi względami komunikację internetową i fotograficzne serwisy społecznościowe z początku XXI w. Oto wybór zagadnień: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury; wybrane nurty i narzędzia historii komunikacji, sztuk wizualnych i filmu.
Absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia nauk humanistycznych;
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na wszystkich zajęciach. Końcowa praca pisemna.
Literatura
– Naomi Schor, Cartes Postales: Representing Paris 1900, „Critical Inquiry” 1992, t. 18, nr 2
– Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
– John B. Thompson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, przeł. Izabela Mielnik, Astrum, Wrocław 2006
– Aline Ripert, Claude Frère, La carte postale, son histoire, sa fonction sociale, CNRS Éditions, Paris 1983 (2001)
– David Scott, European Stamp Design. A Semiotic Approach To Designing Messages, Academy Editions, London 1995
– Małgorzata Baranowska, Posłaniec uczuć, Warszawa 2003.
– Paweł Banaś, Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005
– Wojciech Michera, „Cras leges”. Pocztowe jutro, „Konteksty” 2022, nr 1–2.
– Wojciech Michera, Brakujące ogniwo w historii modernizmu: poczta, „Konteksty” 2022, nr 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: