Warsztat dramaturgii operowej. “Salome” R. Straussa 3002-2KON2025K3
Celem warsztatu będzie analiza opery "Salome" Richarda Straussa, która wzbudziła kontrowersje podczas prapremiery w 1905 roku, a która obecnie należy do repertuarowego kanonu. Na zajęciach zajmiemy się zarówno warstwą słowną, jak i muzyczną dzieła oraz kontekstami społecznymi opery.
Warsztat rozpocznie się od zmapowania "efektu Salome" i zastanowienia się, skąd wzięła się popularność postaci na przełomie XIX i XX wieku, następnie zaś przyjrzymy się jednoaktówce Oscara Wilde'a, na podstawie której powstało libretto, by przejść do analizy muzyki oraz różnych wykonań opery. Zastanowimy się także, jak postać Salome funkcjonuje we współczesnej popkulturze oraz jakie wyzwania stoją przed osobami, które wystawiają operę (perspektywa reżyserska i dramaturgiczna). Efektem zajęć będzie własna eksplikacja dramaturgiczna przedstawiająca wybrany aspekt opery Straussa.
Wstępny plan zajęć:
1. wstęp - dramaturgia operowa, cel i metody warsztatu
2. Salome - postać intertekstualna
3. analiza sztuki O. Wilde'a
4. konteksty dramatu
5. analiza muzyki
6. aspekt wykonawczy
7. Salome w popkulturze
8. perspektywa dramaturgiczna i reżyserska w interpretacji opery
9. praca indywidualna/grupowa nad eksplikacją dramaturgiczną
10. przegląd inscenizacji i podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca:
- zna specyfikę opery oraz teatru jako medium ważnych społecznie treści
- zna różne metodologie, przy pomocy których można analizować dzieło operowe (literaturoznawstwo, muzykologia, teatrologia, studia genderowe)
- potrafi samodzielnie przestudiować tekst kultury oraz zaproponować własną interpretację dzieła
- potrafi pracować w grupie, dzielić się swoimi spostrzeżeniami i argumentować swoje racje
- jest w stanie samemu wyszukać źródła pomocne w interpretacji dzieła
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwić, osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego (notatka lub rozmowa z zadanego materiału). Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie przygotowanej eksplikacji dramaturgicznej dotyczącej wybranego aspektu "Salome" Straussa.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie eksplikacji 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Wybór literatury (ostateczna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach - wszystkie teksty udostępniane będą w formie elektronicznej na classroomie):
- Becker-Leckrone Megan, Salome©: The Fetishization of a Textual Corpus, "New Literary History" 1995, t. 26, nr 2.
- Performing Salome, Revealing Stories, red. Clair Rowden, New York 2016.
- Refiguring Oscar Wilde’s Salome, red. Michael Y. Bennett, Amsterdam 2011.
- Wilde Oscar, Salome, przeł. Antoni Libera, w: Salome, Śmierć w Wenecji, Czarna maska. Libretta na podstawie arcydzieł literatury do muzyki Richarda Straussa, Benjamina Brittena i Krzysztofa Pendereckiego, tłum. i oprac. Anotni Libera, wstęp Marcin Gmys, Warszawa 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: