Objazd 3002-2KON2025K25
Objazd etnograficzny jest skierowany do osób zainteresowanych badaniami terenowymi/jakościowymi. Pozwala w praktyce przećwiczyć podstawowe metody badawcze, jak obserwacja i wywiad etnograficzny. Kilkudniowe wspólne przebywanie w terenie pozwala budować relacje nie tylko z pojedynczymi badanymi, ale z całą społecznością, umożliwia wielozmysłowe doświadczenie badanej rzeczywistości, a także daje możliwość współpracy w zespole badawczym.
Osoby uczestniczące w zajęciach realizują kwestionariusz zaproponowany przez prowadzącą, a następnie dostosowany do ich oczekiwań i zainteresowań.
W terenie możliwa jest praca indywidualna lub prowadzona w dwu- czy trzyosobowych zespołach.
Zachęcając do udziału w zajęciach przypominam, że według Kirsten Hastrup terenowe badania etnograficzne są rytuałem przejścia dla antropologów i antropolożek.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student(ka) zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze (metody badań jakościowych);
- uwarunkowania etyczne prowadzenia badań jakościowych i przedstawiania ich wyników;
- sposoby wykorzystania badań terenowych wobec fundamentalnych dylematów cywilizacji współczesnej i ich lokalnych przejawów.
Umiejętności - student(ka) potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie zgromadzić dane zastane i wywołane w trakcie badań terenowych i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał empiryczny uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- wykorzystywać metodologię badań terenowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- samodzielnie prowadzić pracę badawczą opartą na badaniach terenowych pod kierunkiem opiekuna naukowego;
- inicjować i prowadzić prace badawcze w zakresie badań terenowych oraz współdziałać w zespole z innymi osobami.
Kompetencje społeczne - student(ka) jest gotowy(a) do:
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury, w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii społeczności lokalnej;
- dostrzegania społecznych zobowiązań nauk humanistycznych, w tym roli diagnozy kulturoznawczej ufundowanej na badaniach terenowych dla życia społecznego;
- samodzielnego, twórczego, przedsiębiorczego i przemyślanego działania w kulturze, w tym działalności na rzecz społeczności lokalnej;
- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią, w tym inicjowanie działań w tym zakresie;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społeczności lokalnej, aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Udział w wyjeździe (jest niezbędny dla zaliczenia przedmiotu!), przeprowadzenie badań i utrwalenie ich wyników (notatki z obserwacji, nagrania i konspekty wywiadów), krótki (2-4 strony) raport z badań.
Literatura
Fragmenty podstawowych lektur z zakresu metodyki badań jakościowych (m.in. Badania jakościowe, t. 1: Podejścia i teorie, t. 2. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012; Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2009; David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008). Teksty dotyczące terenu badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: