Fotografia w XIX wieku. Archiwa porządkowania 3002-2KON2025K14
Na zajęciach będziemy przyglądać się kulturze fotografii w XIX wieku, ze szczególnym naciskiem na jej funkcję dyscyplinującą, związaną z wytwarzaniem nowoczesnego porządku społecznego. Będziemy analizować fotografie reprezentujące i wytwarzające obcość (fotografie antropologicznych Innych), fotografie grup podporządkowanych – w kontekście europejskim (rewolucjoniści, histeryczki, pracownice seksualne, robotnicy) oraz polskim (Polacy jako inni, Żydzi, Rusini, chłopi). Analizie i refleksji poddamy także zagadnienia takie jak związki fotografii z nauką (fotografie etnograficzne, fotografia medyczna), z narodem i państwem (fotografia kolonialna, fotografia propagandowa, fotografia policyjna), rozrywką (zdjęcia „osobliwości”, fotografia erotyczna, fotografie „karnawałowe”), krytyką społeczną (fotoreportaż i fotografia dokumentalna).
Szczegółowy sylabus zostanie omówiony ze studentkami i studentami na pierwszych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca zna i rozumie:
– historię dziewiętnastowiecznej fotografii,
– teorie dotyczące jej analizy,
– wybrane polskie i zagraniczne przykłady praktyk fotograficznych w kontekście społeczno-kulturowym.
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca potrafi:
– wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by analizować i interpretować wybrane praktyki fotograficzne, uwzględniając szerszy kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
– potrafi syntetycznie, poprawnie językowo i spójnie merytorycznie zaprezentować wybrany materiał analityczny w formie pisemnej, używając pojęć zapoznanych w trakcie zajęć.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca gotowa jest do:
– dyskusji o fotografii w różnych kontekstach kulturowych i społecznych,
– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk w obszarze szeroko rozumianych badań nad fotografią,
– dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej nad praktykami fotograficznymi dla współczesnego życia społecznego.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Podstawą zaliczenia jest sporządzenie notatki na temat wybranych zajęć lub krótka analiza wybranej fotografii (do oddania w trakcie semestru). Szczegóły zaliczenia zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach:
udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 45h (1,5 ECTS), przygotowanie pracy 15h (0,5 ECTS). Łącznie 3 ECTS (90h).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Wybrana literatura:
André Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007.
Anthropology and photography 1860–1920, red. Elizabeth Edwards, Yale University Press, The Royal Anthropological Institute, New Haven–London 1992.
Sharon Sliwinski, The Childhood of Human Rights: The Kodak on the Congo, “Journal of Visual Culture” 2006, vol. 5, no 3.
Anna Wieczorkiewicz, Monstruarium, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009.
Jeannene M. Przyblyski, Revolution at a Standstill: Photography and the Paris Commune of 1871, “Yale French Studies” 2001, no. 101, pp. 54–78.
Ulrich Baer, Fotografia i histeria: ku poetyce flesza, przeł. K. Bojarska, „Teksty Drugie” 2013, nr 4, s. 159-187.
Allan Sekula, Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa 2010.
John Tagg, The Burden of Representation. Essays on Photographies And Histories, University of Minnesota Press, Minneapolis 2005.
Grażyna Kubica, Fotografia etnograficzna dokumentująca życie Żydów w Polsce – charakterystyka ogólna, „Etnografia Nowa” 2015/2016, nr 7/8.
Ewa Manikowska, Photography and cultural heritage in the age of nationalisms: Europe’s Eastern borderlands (1867–1945), Bloomsbury Visual Arts, London 2019.
Teksty będą udostępnione na platformie Classroom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: