Poetyka historyczna filmu 3002-2KON2025K11
Szczegółowa lista zagadnień podejmowanych podczas kolejnych spotkań przedstawiona zostanie na początku zajęć i udostępniona grupie na wybranej platformie. Wskazane poniżej zagadnienia obejmują problemy poruszane podczas zajęć. Będą one rozwijane i uszczegóławiane zależnie od okoliczności i potrzeb.
Problematyka kursu „Poetyka historyczna filmu”
• wprowadzenie do poetyki historycznej filmu
• narracja klasyczna
• narracja kina artystycznego
• postmodernizm w kinie
• kino postklasyczne w ujęciu Eleftherii Thanouli
• kino postklasyczne: realizacje w kinie głównego nurtu, kinie środka, kinie narracyjnej złożoności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – po zakończeniu zajęć student/ka:
W1. wyjaśnia założenia poetyki historycznej filmu oraz zna jej rozwinięcia we współczesnych badaniach nad narracją filmową (powiązanie: K_W02)
W2. rozpoznaje i opisuje różne modele narracyjne (klasyczne, artystyczne, postmodernistyczne, postklasyczne) oraz rozumie ich funkcjonowanie w kontekście rozwoju kultury audiowizualnej (K_W02)
W3. posiada pogłębioną wiedzę o przemianach filmowych praktyk narracyjnych i stylistycznych w kinie współczesnym, w tym w polu kina głównego nurtu, kina środka i kina art-house’owego (K_W02, K_W04)
W4. rozumie, jak modele narracyjne i stylistyczne powiązane są z kontekstami kulturowymi, społecznymi i tożsamościowymi, które je współtworzą i kształtują (K_W03)
Umiejętności – po zakończeniu zajęć student/ka:
U1. analizuje film z wykorzystaniem narzędzi poetyki historycznej oraz wskazuje, jak wybory narracyjne i stylistyczne wpływają na funkcje, znaczenia i odbiór dzieła (K_U03)
U2. porównuje różne modele narracyjne (klasyczny, artystyczny, postklasyczny) poprzez analizę konkretnych przykładów filmowych oraz formułuje samodzielne interpretacje oparte na argumentach (K_U03)
U3. pracuje w zespole nad analizą narracji i stylu wybranych filmów, formułując wspólne wnioski i organizując etapy pracy grupowej (K_U10)
U4. samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu poetyki historycznej, teorii narracji i badań nad filmem oraz potrafi wskazywać wartościowe źródła i kierunki dalszego rozwoju dla siebie i innych (K_U11)
Kompetencje społeczne – po zakończeniu zajęć student/ka:
K1. w sposób krytyczny ocenia własne interpretacje filmowe oraz refleksyjnie odnosi się do przyjmowanych kategorii teoretycznych i metod analizy (K_K01)
K2. dostrzega znaczenie refleksji nad narracją filmową dla szerszego rozumienia kultury wizualnej i współczesnych praktyk medialnych, a także potrzebę rozwijania wiedzy kulturoznawczej w kontekście przemian audiowizualności (K_K03)
Kryteria oceniania
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie oceny aktywności podczas zajęć (30%) i projektu grupowego w postaci prezentacji zespołowej (wygłoszenie oraz materiały) (70%).
Osoby studiujące będą również proszone o obejrzenie szczególnie uważnie wybranych filmów do zajęć. Lista podana zostanie w szczegółowym planie zajęć.
OBECNOŚĆ
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć -- jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów oraz opracowywania prezentacji.
Literatura
W wyborze lektur nacisk położony został na literaturę w jęz. polskim. Teksty do poszczególnych zajęć podane zostaną w szczegółowym planie zajęć na początku semestru i zamieszczone (w miarę możliwości wraz ze skanami tekstów lub linkami do nich) na wybranej platformie.
• Ostaszewski Jacek, Rozumienie opowiadania filmowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999 (fragmenty).
• Ostaszewski Jacek, Film i poznanie: Wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999 (fragmenty).
• Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, UNIVERSITAS, Kraków 2018 (wybrane rozdziały).
• Elsaesser Thomas, Kino – maszyna myślenia: Refleksje nad kinem epoki cyfrowej, tłum. zbior. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, Sopot 2018 (wybrane rozdziały).
• Thanouli Eleftheria, A Guide to Post-classical Narration, Bloomsbury Academic, 2023
• Thanouli Eleftheria, Post-classical Cinema: an International Poetics of Film Narration, Wallflower, London, New York 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: