Hakowanie muzeum 3002-2K1PE-MTI4
Zajęcia będą dotyczyć wystaw w muzeach etnograficznych. Głównym tematem będą wystawy stałe i czasowe Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Podczas zajęć będziemy poznawać wystawy i ich kontekst oraz analizować teksty teoretyczne na temat muzeów etnograficznych. Spróbujemy odnieść narrację muzeum do zwrotu ludowego. Przeanalizujemy też inne wystawy, m.in. krytyczną ekspozycję „Dwie dusze twórcy ludowego” oraz program towarzyszący wystawom. Część spotkań będzie poświęcona tematyce dekolonizacji muzeów. Sposób prezentacji pozaeuropejskich zbiorów i jego krytyka będą samodzielnym tematem, ale też potencjalnym punktem odbicia do rozmowy o ekspozycjach sztuki ludowej. Celem zajęć będzie krytyczna refleksja nad konstrukcją wystawy i jej strategiami ekspozycyjnymi oraz wypracowanie własnego sposobu „hakowania” wystawy. Forma „hakowania” zostanie ustalona na zajęciach - może to być np. krytyczny komentarz, alternatywny scenariusz oprowadzania albo autorski audioguide. Rezultatem zajęć będzie wymyślony projekt „hakowania” wystawy.
Zagadnienia omawiane podczas zajęć:
1. Genealogia i krytyka muzeów etnograficznych
2. Zwrot ludowy jako kontekst wystaw etnograficznych
3. Analiza wystaw stałych i czasowych w PME
4. Wytwarzanie sztuki ludowej w PRL
5. Krytyczne metody eksponowania twórczości ludowej
6. Dekolonizacja polskich muzeów etnograficznych
7. Praktyczne aspekty pracy muzeum
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student(ka) zna wybrane metody analizy oraz interpretacji wystaw muzealnych i rozumie mechanizmy działania współczesnych muzeów etnograficznych.
Umiejętności: student(ka) potrafi interpretować wystawy muzealne uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny. Umie też współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową.
Kompetencje społeczne: absolwent(ka) jest gotów/owa do twórczego, przemyślanego i odpowiedzialnego działania w kulturze oraz do świadomego angażowania się w prace zespołowe.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%
Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia będzie praca w grupie, a następnie sporządzenie krótkiej notatki. Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), praca nad projektem i napisanie notatki 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.
Wstępna literatura:
Clifford James, Routes: Travel and Translation in the Late Twentieth Century, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, 1997.
Klekot Ewa, Kłopoty ze sztuką ludową. Gust, ideologie, nowoczesność, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2021.
Leszczyński Adam, Ludowa historia Polski, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2020.
Lindauer Margaret, The Critical Museum Visitor, [w:] New Museum Theory and Practice: An Introduction, red. Janet Marstine, Blackwell Publishing, Oxford 2006.
Museum materialities. Objects, Engagements, Interpretations, red. Sandra H. Dudley, Routledge, Londyn, Nowy Jork 2010.
Polska - kraj folkloru?, red. Joanna Kordjak, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016.
Różnicowanie narodowego „my”. Kuratorskie marzenia w Muzeum Etnograficznym w Krakowie, red. Erica Lehrer, Roma Sendyka, WUJ, Kraków 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: