Ciało jako medium: współczesne polityki nażywości 3002-2K1ANM1
Punktem wyjścia zajęć będzie dyskusja między Peggy Phelan a Philipem Auslanderem z końca lat 90. Auslander krytykując sformułownaa przez Phelan definicję performansu, jako tego, co nie podlega reprodukcji i realizuje się poprzez zanikanie, zauważył, że "nażywość" jest raczej konstruktem ideologicznym niż rzeczywistością sztuki opioerającym się na przecenianiu znaczeń autentyczności i efemeryczności. Wychodząc od tej kontrowersji, spróbujemy wspólnie odpowiedzieć na pytanie, czym dzisiaj - w dobie social mediów - jest "nażywość" i jakie sensy produkuje. Co to znaczy, że coś odbywa się na żywo? Co znaczy "żywo" w tym sformułowaniu i jakie polityczne sensy produkuje? Postaramy się odpowiedziec na te pytania, przyglądając się przede wszystkim rozmaitym przykładom praktyk społecznych i artystycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym teorie performatywności i medialności ze szczególnym uzględniem zagadnienia nazywości
- w stopniu pogłębionym najważniejsze założenia związane z badaniami nad praktykami nażywości w kulturze współczesnej
- w stopniu pogłębionym podstawowe metodologie badań nażywości.
- co oznacza performatywność i nażywość a także, jaki kontekst kulturowy towarzyszył wyłonieniu się tych pojęć
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia praktyk nażywości
- przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem teorii performatywności, medialności i nażywości.
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać książkę naukową prezentującą wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu performatywności i medialności
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- przyjęcia postawy szacunku wobec przedmiotu badań
Kryteria oceniania
.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint, prezentacja opublikowana na platformie classroom etc.) wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie zagadnienia badawczego (50%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Lektury prowadząca udostępnia w formie elektronicznej.
Przykładowy wybór lektur:
Peggy Phelan, "Unmarked. Politics of Performance", Routledge, New York 1993, (wybór)
Philip Auslander, Liveness.Performance in a Mediatized Culture, Routledge, London 2008 (wybór)
Jean Baudrillard , Symulakry i symulacja, przeł Sławomir Królak, Warszawa 2005. (wybór)
Diana. Taylor, Performans, przeł Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków. 2018 (wybór).
Rebecca Schneider, Pozostaje performans, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera,, Kraków 2020.
Re//mix. Perofmrans i dokumentacja, red. Dorota Sajewska, Tomasz Plata, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: