Historia kulturowa-zastosowania 3002-2HKZ1CZ
Przykładowe zagadnienia podejmowane na zajęciach Historia kulturowa - zastosowania:
- Przeszłość jako przedmiot doświadczenia - ja jako podmiot historii;
- Historia kultury, historia kulturowa, mikrohistoria;
- Ekspozycje przeszłości - muzea - szkoła - przestrzeń publiczna;
- Spory o historię;
- Archiwa jako praktyka społeczna i instytucjonalna;
- Archiwa społeczne;
- Historia mówiona;
- Historie lokalne;
- Performowanie przeszłości;
- Dziedzictwo jako proces kulturowy;
- Rekonstrukcje historyczne;
- Obchody, święta, rocznice;
- Strajki i protesty;
- Materialność i niematerialność historii;
- Fantomy pamięci;
- Krajobraz kulturowy i przyrodniczy
- Mitologie przeszłości;
- Emancypacyjny wymiar historii;
- Historie nienormatywne;
- Historie ludowe;
- Historia wobec przyszłości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami, w szczególności z historią;
- różnorodne praktyki partycypacyjne, związane z uprawianiem polityki historycznej, polityki pamięci i innymi społecznymi działaniami w polu historii i historiografii;
- w sposób pogłębiony polityki kulturalne, funkcjonowanie instytucji kultury w
Polsce oraz ich strategie edukacyjne i współpracy z publicznością (ze szczególnym uwzględnieniem instytucji zajmujących się refleksją nad przeszłością).
Umiejętności – absolwent potrafi:
- interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego, związane z praktykami upamiętnień, rekonstrukcji historycznych itp. za pomocą narzędzi antropologicznych;
- stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy.
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią;
- upowszechniania postawy tolerancji wobec kulturowej odmienności;
- dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy i umiejętności w zakresie obejmującym tematy zajęć.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny referatu, który osoba studiująca wygłosi przed grupą.
Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach:
udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie referatu 30h (1 ECTS). Łącznie 4 ECTS (120h).
Literatura
- Peter Burke, "Historia kulturowa", przeł. Justyn Hunia, Kraków 2012.
- Ewa Domańska, "Mikrohistorie: spotkania w międzyświatach", Poznań 1999.
- Bjorn Olsen, "W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów", przeł. Bożena Shallcross, Warszawa 2013.
- Krzysztof Pomian, "Historia. Nauka wobec pamięci", Lublin 2006, rozdz. "Historia urzędowa, historia rewizjonistyczna, historia krytyczna".
- Kamil Kmak, "Ukorzenić wykorzenione. Rozważania i doświadczenia praktyka archiwistyki społecznej", w: "Podręcznik dla archiwistów społecznych", red. Małgorzata Pankowska-Dowgiałło, Warszawa 2023, s. 174-191.
- Alessandro Portelli, "Co stanowi o odmienności historii mówionej", w: tegoż, "Odkrywając historię mówioną", red. Marta Kurkowska-Budzan, przeł. Magdalena Wrana i in., Wrocław 2022, s. 72-83.
- "Małe muzea, duże historie", red. Małgorzata Litwinowicz i Beata Frankowska, Warszawa 2016.
- Kamila Baraniecka-Olszewska, "Naprzód do przeszłości! Rekonstrukcje historyczne między przeszłością a teraźniejszością", „Etnografia Polska”, t. LIX, 2015, z. 1–2.
- Wiktor Marzec, "Rebelia i reakcja. Rewolucja 1905 roku i plebejskie doświadczenie polityczne", Kraków 2016, rozdział "Rebelia".
- Anna Ziębińska-Witek, "Turystyka śmierci jako zjawisko kulturowe", „Teksty Drugie” 2012, nr 3, s. 174-185.
- Roma Sendyka, "Pryzma – zrozumieć nie-miejsce pamięci (non-lieux de mémoire)", „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2, s. 323-344.
- "Historia w wersji popularnej", red. Izolda Kiec, Izabela Kowalczyk, Warszawa 2021.
- Tomasz Wiślicz, "Niewidoczne: jak squeerować ludową historię kobiet okresu przednowoczesnego?", w: "Ludowa historia kobiet", red. Przemysław Wielgosz, Warszawa 2023.
- Ewa Domańska, "Historia ratownicza", „Teksty Drugie” 2014, nr 5, s. 12-26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: