Badania kulturoznawcze: podejścia i perspektywy 3002-1LWB1W
Przedmiot o charakterze metodologicznym, przybliża podejścia i perspektywy badania praktyk i zjawisk kultury, a jednocześnie pozwola na zapoznanie osób studiujących na pierwszym roku studiów z różnorodnością badań kulturoznawczych realizowanych aktualnie w Instytucie Kultury Polskiej UW.
Każdy wykład lub blok wykładów w ramach przedmiotu będzie prowadziła inna osoba z grona kadry naukowo-dydaktycznej IKP.
Tematyka poszczególnych wykładów:
1. Współczesne problemy i wyzwania humanistyki
2. Od etnografii do antropologii współczesności (i z powrotem)
3. Perspektywa historycznokulturowa w badaniach kulturoznawczych
4. Kultura polska w perspektywie postkolonialnej
5. Badania pamięci o Zagładzie
6. Pamięć o stacjonowaniu wojsk radzieckich w Polsce
7. Druga wojna światowa i Holokaust w ukraińskim dyskursie o wojnie rosyjsko-ukraińskiej
8. Tradycje badań miejskich w warszawskim ośrodku kulturoznawczym a nurty studiów miejskich
9. Literacy studies
10. Antropologia nowych mediów
11. Antropologia ciała, płci i seksualności
12. Antropologia widowisk a performatyka
13. Choreografie społeczne
14. Kultura w działaniu
Kolejność spotkań i lista osób prowadzących poszczególne wykłady zostanie ogłoszona na pierwszych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Uczestnicy zajęć po ich odbyciu znają i rozumieją:
- swoistość badań kulturoznawczych i ich związków z antropologią kultury, etnografią, historią kultury, literacy studies, literaturoznawstwem, medioznawstwem, pamięcioznawstwem, performatyką, studiami miejskimi, studiami nad płcią i seksualnością,
- metody badawcze charakterystyczne dla różnych perspektyw i podejść w badaniach kulturoznawczych,
- terminologię stosowaną w badaniach kulturoznawczych.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwenci potrafią:
- wykorzystywać zdobytą wiedzę, by samodzielnie identyfikować, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować narzędzia oferowane przez perspektywy i podejścia właściwe dla badań kulturoznawczych w zastosowaniu do samodzielnych prac badawczych;
- rozpoznawać i uwzględniać konteksty historyczne, społeczne i polityczne wykorzystywanych perspektyw i podejść w zastosowaniu do podejmowanych projektów badawczych;
- oceniać przydatność wybranych perspektyw i podejść do własnych badań ze względu na zakres tych teorii, ich metodologię i instrumentarium poznawcze;
- przedstawić w formie wypowiedzi pisemnej odpowiedź na pytanie problemowe związane z tematyką wykładu, z wykorzystaniem wiedzy z wykładu i wskazanych lektur;
- samodzielnie rozwijać i pogłębiać zdobytą wiedzę w sferach mających znaczenie dla własnych badań.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnicy zajęć są gotowi do:
- krytycznego spojrzenia na zjawiska kultury z wykorzystaniem perspektyw i podejść prezentowanych podczas wykładu;
- przyjęcia postawy otwartości wobec nowych inicjatyw na polu badań kultury, rozpoznawania ich możliwości, ograniczeń, założeń poznawczych i implikacji etycznych;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej i jej społecznego oddziaływania.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia wykładu jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej niż dwie nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu (30%) zajęciach w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia wykładu. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Zaliczenie wykładu odbywa się w formie pisemnego kolokwium. Zaliczenie odbywa się w sali w wybranym terminie spośród wyznaczonych (2 terminy w sesji letniej i 2 terminy w sesji poprawkowej) i polega na udzieleniu odpowiedzi pisemnych na dwa pytania z listy tematów udostępnionej na miesiąc przed pierwszym terminem zaliczenia.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w wykładzie: udział w zajęciach (30h, 1 ECTS), przygotowanie do wykładów i opracowanie notatek (30h, 1 ECTS), przygotowanie i napisanie kolokwium (30h, 1 ECTS). Łącznie: 90h, 3 ECTS.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, redakcji i korekty prac pisemnych.
Literatura
"Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów", red. Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Iwona Kurz, Małgorzata Szpakowska, WUW, Warszawa 2008.
"Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów", red. Roman Chymkowski, Paweł Dobrosielski, Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Paweł Rodak, Roch Sulima, WUW, Warszawa 2018.
Jonathan Crary, "24/7. Późny kapitalizm i koniec snu", przeł. D. Żukowski, Karakter, Kraków 2015.
Zuzanna Grębecka, "Obcy w mieście. Żołnierze radzieccy w pamięci, doświadczeniu i opowieści legniczan", wyd. Libron – Filip Lohner, Warszawa 2017
Nathan Jurgenson, "Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych", przeł. Ł. Zaremba, Karakter - MSN, Warszawa 2021.
"Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej", red. Paweł Dobrosielski, Justyna Kowalska-Leder, Iwona Kurz, Małgorzata Szpakowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017.
Joanna Tokarska-Bakir, "Legendy o krwi. Antropologia przesądu", Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: