Biblia w kulturze 3002-1LB2W
Introdukcja
Stworzenie
Patriarcha. Wiara jako ufność
Religia i prawo
Teodramat i polityka historyczna
Proroctwo
Problemy z mądrością
Co (i jak) mówi Jezus w ewangeliach synoptycznych
Jezus historii, Chrystus wiary
Mesjasz. Chrześcijaństwo jako projekt
Apokalipsa
Apokryf
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studiująca:
(Wiedza)
1) pojmuje rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultury powszechnej i polskiej
2) zna metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów wywodzacych się z egzegezy Biblii
(Umiejętności)
1) potrafi stosować w sposób poprawny terminologię z zakresu hermeneutyki
2) potrafi odróżniać poszczególne gatunki i formy wypowiedzi
(Kompetencje społeczne)
1) przyjmuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych tradycji religijnych i kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia wykładu jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącego. Osoba studiująca ma prawo do trzech usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej niż trzy nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Ocena na zaliczenie wykładu zostanie wystawiona na podstawie pisemnego testu na koniec semestru. Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań) w trakcie całego semestru.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w wykładzie: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 15h (0.5 ECTS), przygotowanie do testu zaliczeniowego 15h (0,5 ECTS). Łącznie 60h (2 ECTS).
Literatura
Rdz 1-25,18
Wj; Kpł
Jon; Ez (fragmenty)
Pnp Koh
1 Sm 16-31; 2 Sm; 1 Krl 1-2,11
fragmenty wybrane Mt; Mk; Łk; J
Rz
Ap
wybrane apokalipsy apokryficzne
Mogą się przydać takie książki i teksty jak:
Giorgio Agamben, Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa 2009.
E. Auerbach, Mimesis.., Blizna Odyseusza.
Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008.
Hans Urs von Balthasar, Wielki teatr świata: król Dawid, w: idem, W pełni wiary, wybrał W. Löser, przeł. J. Fennrychowa, Kraków 1991.
Harold Bloom, Księga J, przeł. B. Baran, warszawa 2018.
Norman Cohn, Kosmos, chaos i świat przyszły. Starożytne źródła wierzeń apokaliptycznych, przeł. A. Kurowska-Mitas, Kraków 2006.
Northrop Frye, Wielki Kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Bydgoszcz 1998.
Elżbieta Jastrzębowska, Miasta apokalipsy, Warszawa 1999.
Andre Lacocque, Szulamitka, w: A. Lacoque, P. Ricouer, Myśleć biblijnie, przeł. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003.
Karl Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, przeł. J. Marzęcki, Kęty 2002.
Andrew Linzey, Teologia zwierząt, przeł. W. Kostrzewski, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: