Ciało, performans, teatr 3002-1L3SEM25F5
Zakres tematyczny seminarium dotyczy przede wszystkim zagadnień związanych z kategorią ciała i cielesności, jak też szeroko rozumianą teatralnością i performatywnością. Obejmuje między innymi kwestie dotyczące reprezentacji oraz statusu ciała i/lub głosu w kulturze (szczególnie w teatrze i performansie zarówno artystycznym, jak i społecznym czy w widowisku kulturowym), jak też kategorii normy i nienormatywności, w tym refleksji na temat niepełnosprawności.
Pełny zakres tematyczny seminarium uzależniony będzie od indywidualnych tematów prac licencjackich zgłaszanych przez osoby studiujące.
Pierwsze, wspólne spotkania, które odbędą się na początku semestru, poświęcone będą wymaganiom związanym z pracami licencjackimi, określeniu zakresu problemowego i sformułowaniu tematu, a także konstrukcji pracy i zasadom edycji tekstu naukowego, gromadzeniu i weryfikowaniu bibliografii oraz omówieniu wstępnych konspektów. Ustalimy również kalendarz konsultacji indywidualnych.
W trakcie konsultacji omawiana będzie szczegółowo problematyka poszczególnych projektów badawczych, zakres i struktura pracy, bibliografia, a przede wszystkim kolejne fragmenty powstającej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;
- wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i metody badawcze stosowane w badaniach dotyczących ciała, teatru i performansu;
- metody analizy oraz interpretacji praktyk kulturowych i tekstów kultury dotyczących reprezentacji ciała/cielesności z uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego
-zna podstawową terminologię nauk o kulturze i potrafi ją zastosować w pisaniu pracy licencjackiej.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować kulturowe reprezentacje ciała, przedstawienia teatralne, performanse artystyczne i społeczne, uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze;
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest:
-1. Obecność na wspólnych seminariach wprowadzających (dopuszczalne jest opuszczenie jednego spotkania);
2. Obecność na przynajmniej dwóch konsultacjach indywidualnych w trakcie semestru;
3. Przygotowanie pracy licencjackiej o objętości minimum 40 tysięcy znaków wraz z przypisami i bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego, zaakceptowanej przez prowadzącą.
4. Zgłoszenie do prowadzącej chęci przystąpienia do egzaminu licencjackiego wraz ze złożeniem gotowej wersji pracy licencjackiej do poprawek (Harmonogram składania prac zostanie omówiony na pierwszych zajęciach).
5. Złożenie ostatecznej poprawionej wersji pracy licencjackiej w APD najpóźniej na dwa tygodnie przed wyznaczoną datą egzaminu,
Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Złożenie pracy jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu licencjackiego. Egzamin odbywa się na zasadach obowiązujących w IKP, m.in. warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie kompletu zaliczeń z pozostałych przedmiotów i rozliczenie kwestii formalno-finansowych (obiegówka).
Szczegółowe wymogi stawiane pracom dyplomowym oraz zasady dyplomowania zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 15h (0,5 ECTS), przygotowanie do zajęć 15h (0,5 ECTS), napisane pracy dyplomowej 150h (5 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Podstawowa literatura:
-"Historia ciała, t.3. Różne spojrzenia. Wiek XX, red. Jean-Jacques Courtine, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2020.
-Lennard Davis, Ustanawianie normy, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2022.
-Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Małgorzata Szpakowska i in., Wydawnictwa UW, Warszawa 2008.
-Marvin Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, PWN, Warszawa 2007.
-Erika Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: