Muzea, eksponaty, praktyki artystyczne 3002-1L3SEM25F1
Zaplanowane są 4 spotkania dla całej grupy poświęcone wybranym kwestiom metodologicznym oraz teoretycznym. Poza tym seminarium będzie miało postać indywidualnych konsultacji - ich zakres tematyczny będzie uzależniony od tematów prac licencjackich wybranych przez studentki i studentów. Każda osoba studiująca musi wziąć udział w co najmniej dwóch konsultacjach indywidualnych.
Seminarium przeznaczone dla osób interesujących się muzeologią, wystawami czy praktykami artystycznymi. Podczas spotkań porozmawiamy o sposobach badania przestrzeni ekspozycyjnych, wystaw i konkretnych obiektów. W zakres tematyczny seminarium wchodzą m.in. muzea historyczne, muzea biograficzne, muzea sztuki, krytyka instytucjonalna, wystawy stałe i czasowe, praktyki artystyczne realizowane w muzeach i poza nimi, procesy przemian instytucjonalnych muzeów, problematyka autentyczności eksponatów, narracje o sztuce współczesnej.
Szczegółowy zakres tematyczny będzie uzależniony od zainteresowań i tematów prac wybranych przez osoby uczęszczające na seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student(ka) zna wybrane metody analizy oraz interpretacji wystaw muzealnych i rozumie mechanizmy działania współczesnych muzeów. Rozumie wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i metody badawcze stosowane w muzeologii, memory studies i badaniach nad sztuką współczesną. Zna podstawową terminologię nauk o kulturze i potrafi ją zastosować w pisaniu pracy licencjackiej.
Umiejętności: student(ka) potrafi interpretować wystawy muzealne oraz projekty artystyczne uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny. Umie samodzielnie dobierać literaturę oraz zaprezentować wyniki swych dociekań badawczych ustnie oraz pisemnie. Potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji, co jest szczególnie istotne w wielomedialnym środowisku muzeum.
Kompetencje społeczne: absolwent(ka) jest gotów/owa do twórczego, przemyślanego i odpowiedzialnego działania w kulturze oraz do świadomego angażowania się w prace indywidualne i zespołowe. Dostrzega wagę refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju. Jest gotów/owa do zaangażowania w empatyczny dialog międzykulturowy poprzez analizę praktyk artystycznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
1) Obecność: udział we zajęciach metodologicznych dla całej grupy (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz udział w co najmniej dwóch konsultacjach indywidualnych.
2) Złożenie pracy licencjackiej o objętości min. 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego, zaakceptowanej przez prowadzącą zajęcia oraz wyznaczenie terminu obrony.
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 6 ECTS (180h) - udział w zajęciach 15h (0,5 ECTS), przygotowanie do zajęć 15h (0,5 ECTS), napisane pracy dyplomowej 150h (5 ECTS).
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Złożenie pracy jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu licencjackiego. Szczegółowe wymogi stawiane pracom dyplomowym oraz harmonogram terminów składania prac zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Literatura
Wybrana literatura:
Adorno Theodor, Muzeum Valéry Proust, [w:] Muzeum sztuki. Antologia, red. Maria Popczyk, Universitas, Kraków 2005.
Clifford James, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, przeł. Joanna Iracka, w: tegoż, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. Ewa Dżurak, Joanna Iracka, Ewa Klekot, Maciej Krupa, Sławomir Sikora i Monika Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Kirshenblatt-Gimblett Barbara, Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage, University of California Press, Berkeley, Los Angeles 1998.
Tucker Erica L., Museum studies, [w:] The Oxford Handbook of Qualitative Research, red. Patricia Leavy, Oxford University Press, Oxford 2020.
Ziębińska-Witek Anna, Muzealizacja komunizmu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.
Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: