Miasto, pamięć, dziedzictwo, muzeum 3002-1L3SEM23F4
Zakres tematyczny seminarium obejmuje zagadnienia z zakresu muzealnictwa, pamięcioznawstwa, studiów miejskich i krytycznych studiów nad dziedzictwem kulturowym. Tematyka poszczególnych spotkań uzależniona jest od tematów prac licencjackich zaproponowanych przez studentki i studentów.
Podczas pierwszych czterech/pięciu spotkań przeznaczonych dla wszystkich uczestniczek i uczestników będziemy rozmawiali o wymaganiach związanych z pracami licencjackimi, określeniu zakresu problemowego i sformułowaniu tematu, konstrukcji pracy i zasadach edycji tekstu naukowego, gromadzeniu i weryfikowaniu bibliografii. Zaplanujemy również kalendarz dalszych konsultacji, a studentki i studenci będą prezentować swoje wstępne projekty przed całą grupą. W trakcie indywidualnych i grupowych konsultacji, które odbywać się będą w dalszej części semestru co tydzień, w terminie seminarium (oraz w razie konieczności podczas dyżurów), ustalać będziemy plan pracy dla każdej studentki i każdego studenta, konsultować główne tezy i bibliografię, a w kolejnych tygodniach omawiać gotowe fragmenty powstających prac.
Podczas obrony pracy licencjackiej studentki i studenci zobowiązani będą do wygłoszenia referatu i odpowiedzi na pytania komisji egzaminacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;
- wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i metody badawcze stosowane w memory studies, urban studies i heritage studies;
- mechanizmy działania historycznych i współczesnych instytucji kultury i organizacji pozarządowych,
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury z obszaru muzealnictwa, kształtowania pamięci i ochrony dziedzictwa kulturowego.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;
- pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze;
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest:
- obecność na wspólnych seminariach wprowadzających (dopuszczalne jest opuszczenie jednego spotkania);
- obecność na przynajmniej dwóch konsultacjach w trakcie semestru;
- przygotowanie pracy licencjackiej, liczącej minimum 40. tys. znaków ze spacjami
wraz z przypisami i bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego
- zgłoszenie do prowadzącego chęci przystąpienia do egzaminu licencjackiego wraz ze złożeniem ostatecznej wersji pracy licencjackiej do poprawek:
a) do 1 czerwca - dla osób chcących zdawać egzamin w czerwcu lub lipcu 2024 roku (najpóźniejsza możliwa data egzaminu 5 lipca);
lub do 22 sierpnia - dla osób planujących egzamin na wrzesień 2024 (najpóźniejsza możliwa data egzaminu: 27 września).
- złożenie ostatecznej poprawionej wersji pracy licencjackiej w APD najpóźniej na dwa tygodnie przed wyznaczoną datą egzaminu,
- egzamin odbywa się na zasadach obowiązujących w IKP, m.in. warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie kompletu zaliczeń z pozostałych przedmiotów i rozliczenie kwestii formalno-finansowych (obiegówka).
Literatura
Podstawowa literatura:
- Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Warszawa 2018 (wybrane teksty).
- Aleida Assmann, Między historią a pamięcią. Antologia, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Warszawa 2013 (wybrane rozdziały).
- Jan Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. Anna Kryczynśka Pham, Warszawa 2008 (wybrane fragmenty).
- Krytyczne studia nad dziedzictwem. Pojęcia, metody, teorie i perspektywy, red. Monika Stobiecka, Warszawa 2023 (wybrane rozdziały).
- Magdalena Saryusz-Wolska, Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i miastach, Warszawa 2011 (fragmenty).
Literatura dobierana będzie indywidualnie w zależności od tematu pracy dyplomowej. Egzamin licencjacki obejmuje także podstawy programowe ze studiów – wymagana jest znajomość lektur przede wszystkim z antropologii kultury dot. kulturowego wytwarzania i postrzegania przestrzeni oraz historii kultury polskiej XIX i XX wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: