Strategie przedstawiania inności 3002-1L3SEM23F1
Seminarium poświęcone jest problemom związanym ze strategiami przedstawiania inności. Interesować nas będzie przede wszystkim problem możliwości opisu inności/innych, z którym wiąże się pytanie o możliwość przekroczenia granic własnej perspektywy (czy to kulturowej, czy społecznej, genderowej czy wreszcie gatunkowej). W rzeczywistości wypełnionej partykularnymi głosami, domagającymi się uznania, a jawiącymi się często jako „obce”, „nietypowe”, „nie-ludzkie” czy wręcz „dziwne” w kontekście dominującego porządku, warto zastanowić się nad strategiami opisu i reprezentacji inności. Już w klasycznym antropologicznym ujęciu „inność” pozwalała na zwrócenie uwagi na własną tożsamość, jej przesłanki i strukturę, wymuszając krytyczny ogląd języka, jakim posługujemy się do opisu świata.
W zakres tematyczny seminarium wchodzą min. tematy związane z: innością pozaludzką (zwierzęcą, roślinną, przyrodniczą, technologiczną, robotyczną, fantastyczną); strategiami umocowania politycznej pozycji mniejszości; sposobami narracyjnego ujęcia doświadczenia inności; strategiami reprezentacji „innych”; problemami płynności granic kultura/natura i ludzkie/pozaludzkie; pytaniem o możliwość przekroczenia perspektywy antropocentrycznej. Naszym celem będzie zbadanie rozległego obszaru, który często wymyka się klasycznym metodologiom, a domaga się zbadania i opisania wyczulonego na to, co specyficzne, „inne”, „obce”.
Szczegółowy zakres tematyczny będzie uzależniony od zainteresowań i tematów prac wybranych przez osoby uczęszczające na seminarium.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi,
-w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze,
-podstawową terminologię nauk o kulturze
-metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
Absolwent/ka potrafi:
-wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
-interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny
-wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
-pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze
Absolwent/ka jest gotów/ gotowa:
--krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
-do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
-dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
1) Obecność: udział we wstępnych zajęciach metodologicznych dla całej grupy (dopuszczalna jedna nieobecność) oraz udział w co najmniej dwóch konsultacjach indywidualnych.
2) Złożenie pracy licencjackiej o objętości min. 40 000 znaków wraz z bibliografią spełniającą formalne standardy tekstu naukowego, zaakceptowanej przez prowadzącą zajęcia oraz wyznaczenie terminu obrony.
Seminarium kończy się zaliczeniem bez oceny. Złożenie pracy jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu licencjackiego. Szczegółowe wymogi stawiane pracom dyplomowym oraz harmonogram terminów składania prac zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Literatura
Literatura będzie dobierana indywidualnie, z uwzględnieniem zainteresowań osób uczęszczających na seminarium.
Wybrane lektury:
William Arens, Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia, przeł. W. Pessel, WUW, Warszawa 2010.
Éric Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. P. Tarasewicz, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk 2014.
James Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora i M. Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Tim Ingold, Splatać otwarty świat, wyb. i oprac. E. Klekot, Kraków 2018.
Bruno Latour, Polityka natury, przeł. A. Czarnacka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
Edward W. Said, Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, PIW, Warszawa 1991.
Studia nad nauką i technologią, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: