tytuł 3002-1KON2025K9
Konwersatorium będzie próbą wypracowania definicji glamour, uchwycenia narodzin tego fenomenu i jego ewolucji w dwudziestowiecznej kulturze masowej, ze szczególnym uwzględnieniem widowisk popularnych, a także jego związków z koncepcją kobiecego ciała jako obiektu pożądania i miejsca we współczesnym społeczeństwie konsumpcyjnym.
Punktem wyjścia do dyskusji nad relacją między glamour, kobiecością, widowiskiem i pożądaniem będzie artykuł Petera Baileya "Parasexuality And Glamour: The Victorian Barmaid as Cultural Prototype", w którym glamour zostaje wpisany w kontekst przemian społecznych drugiej połowy XIX wieku jako kod wizualny wyłaniającej się nowej formy seksualności, tak zwanej paraseksualności.
Analiza glamour stanie się przyczynkiem do refleksji nad kulturowym oznaczaniem ciała, zwłaszcza ciała kobiecego, i interpretację „kobiecości” poprzez kategorię spektaklu, widowiska, performansu. Relacja między widowiskiem i kobiecością jest tu rozumiana w dwójnasób: chodzi zarówno o kobiecość w widowisku, jak i kobiecość jako widowisko.
Zajęcia mają oświetlać glamour z różnych perspektyw – nie idzie zatem wyłącznie o wyrastającą z tradycji feministycznej refleksję krytyczną (uprzedmiotowienie i utowarowienie ciała, alienacja, narcyzm), lecz także o dostrzeżenie potencjału subwersywnego, eksplorowanego między innymi w praktykach drag i w nowej burlesce. W ramach zajęć zostaną omówione różne figury glamour, w szczególności "królowa glamour" – Marilyn Monroe.
Konwersatorium ma charakter interdyscyplinary.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty przemian kobiecości na przełomie XIX i XX wieku oraz miejsca aktorki w kulturowej instytucji teatru
- podstawową terminologię badań nad płcią
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury powiązanych z kobiecością "glamour"
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować współczesne i historyczne dyskursy płci
- przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem pojęć i kategorii kulturowych naświetlających relację miedzy kobiecością, widowiskiem i kulturą konsumpcyjną;
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie historii i współczesności figury "kobiety widowiskowej";
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego w kontekście kształtowania się i doświadczania norm kobiecości
- przyjęcia postawy szacunku wobec odmienności i różnorodności tożsamości płciowych
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach (60%) oraz wypowiedzi ustnej lub pisemnej na temat powiązany z zagadnieniami poruszanymi na zajęciach (40%). Wypowiedź ustna może mieć formę referatu przedstawionego podczas zajęć lub indywidualnej rozmowy końcowej. Wypowiedź pisemna może być tłumaczeniem wybranego tekstu omawianego podczas zajęć.
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej.
Wybrana literatura:
Allen Robert C., "Horrible Prettiness: Burlesque and American Culture", The University of North Caroline Press, Chapel Hill – London 1991, s. 3–30.
Bailey Peter, "Parasexuality and glamour: the Victorian barmaid as cultural prototype", „Gender & History”, vol. 2, no. 2, Summer 1990.
Baty S. Paige, "American Monroe: The Making of a Body Politic", rozdz. "Corpus Mysticum", University of California Press, Berkeley 1995, s. 145–184.
Dyer Richard, "Monroe and Sexuality", w: tenże, "Heavenly Bodies: Film Stars and Society", 2nd edition, Routledge, London – New York 2010, s. 17–46.
Dyhouse Carol, "Glamour: Women, History, Feminism", Zed Books, London – New York 2010.
Ferreday Debra, „Showing the girl”: the new burlesque, „Feminist Theory”, vol. 9, no. 1, 2008, s. 47-65.
Godzic Wiesław, "Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 19–53.
Kosiński Dariusz, "Kobiecość w teatrze dziewiętnastego wieku", „Dialog” 2005, nr 1.
Mizejewski Linda, "Ziegfeld Girl: Image and Icon in Culture and Cinema", Duke University Press, Durham – London, 1999.
Robertson Pamela, "Jak się robi kamp feministyczny?", tłum. Agnieszka Matkowska, w: "Kamp. Antologia przekładów", red. Przemysław Czapliński, Anna Mizerka, Universitas, Kraków 2012.
Žižek Slavoj, "Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną", rozdz. "Od rzeczywistości do tego, co rzeczywiste", tłum. Janusz Margański, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003, s. 13–37.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: