Edukacja seksualna 3002-1KON2025K7
Edukację seksualną będziemy na zajęciach ujmować szeroko – jako praktykę trwającą całe życie, prowadzoną przez różne podmioty, w różnych sferach: formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Przyjrzymy się przede wszystkim edukacji dzieci i analizować będziemy przyczyny sporów wokół edukacji seksualnej. Trochę miejsca poświęcimy też tematom zaniedbanym (takim jak menopauza i andropauza) lub niedocenianym (jak analiza cyklu miesięcznego).
Zajęcia uzupełnią spotkania z gośćmi i gościniami: ekspertkami w poszczególnych dziedzinach lub aktywistami (w tym przeciwnikami edukacji seksualnej).
Wybrane tematy:
– Typy edukacji seksualnej. Związki edukacji seksualnej z profilaktyką, antropologią i aktywizmem.
– Historia edukacji seksualnej: formalnej i pozaformalnej.
– Edukacja seksualna w Polsce a państwo, Kościół katolicki i wpływy amerykańskie.
– Wychowanie do życia w rodzinie a edukacja zdrowotna.
– Podstawy wiedzy i programów edukacyjnych: anatomia, fizjologia, płodność, choroby, prewencja.
– Pozaformalni aktorzy w edukacji: organizacje, edukatorki, aktywiści i biznes.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/ka
– posiada wiedzę o edukacji seksualnej: jej rozwoju, typach i przyczynach sporów z nią związanych
– ma podstawową wiedzę o anatomii i fizjologii seksualności oraz płodności, potrafi wskazać przyczyny problemów często występujących w życiu seksualnym, z uwzględnieniem kontekstu kulturowego
Umiejętności
Student/ka
– potrafi dostrzegać i charakteryzować wpływy instytucji, grup i przekazów kulturowych na definiowanie i dyskursywne ramowanie zjawisk związanych z seksualnością
– potrafi kompetentnie zabierać głos w kwestiach związanych z seksualnością w różnych obszarach życia, z uwzględnieniem wieku i kompetencji rozmówców
Kompetencje społeczne
Studentka
– pielęgnuję postawę otwartości wobec różnorodności kulturowej
– ma gotowość do poszerzania wiedzy i zmiany przekonań pod wpływem wiedzy opartej na dowodach, ze świadomością ograniczeń metodologii badawczych
Kryteria oceniania
Nieobecności: 2 bez konsekwencji, 3-5 zaliczenie u prowadzącej, 6 i więcej niedopuszczenie do zaliczenia
Zaliczenie zajęć:
– ocena ciągła 70% (udział w warsztatach, pracach grupowych i quizach na zajęciach, udział w dyskusji)
– ocena grupowego projektu końcowego (30%)
Szacunkowy nakład pracy:
– 1 ECTS udział w zajęciach (30 godz.)
– 1 ECTS przygotowanie do zajęć (30 godz.)
– 1 ECTS przygotowanie projektu końcowego (30 godz.)
Ze sztucznej inteligencji można korzystać pod warunkiem wskazania sposobu jej wykorzystania, uzasadnienia jego celowości i sposobów dodatkowej weryfikacji uzyskanych wyników.
Literatura
Wstępne propozycje lekturowe
– Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Kościańska A., Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
– A. Kościańska, Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.
– Agnieszka Graff, Elżbieta Korolczuk, Kto się boi gender? Prawica, populizm i feministyczne strategie oporu, Krytyka Polityczna, Warszawa 2022.
– Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: