Konkurs Piosenki Eurowizji - perspektywa antropologiczna 3002-1KON2025K25
Celem zajęć jest analiza Konkursu Piosenki Eurowizji z perspektywy kulturoznawczej. Będziemy oświetlać to wydarzenie z różnych stron, używając do tego kategorii antropologicznych, takich jak płeć i seksualność, narodowość i wspólnota, kamp i kicz.
Dzięki zastosowaniu tych narzędzi możliwe będzie odczarowanie Konkursu uznawanego za przykład złego smaku i niezbyt często będącego przedmiotem badań w Polsce – oraz odkrycie jego potencjału jako mediatora między muzyką a polityką.
Tematy:
- „eurowizjologia”
- Eurowizja a polityka: narodowość i europejskość
- Eurowizja a muzyka: kamp i kicz
- Eurowizja a psefologia
- Eurowizja a LGBT+
- Eurowizja a sprawa polska
- Eurowizja a Europa Wschodnia
- Eurowizja a Europa Zachodnia
- Eurowizja a „egzotyka”
- Eurowizja a fandom
- Eurowizja a Interwizja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca:
- zna specyfikę Konkursu Piosenki Eurowizji: jej historię oraz znaczenie dla powojennej Europy
- zna różne metodologie, przy pomocy których można analizować Konkurs (nauki o kulturze, muzyce, politologia, socjologia, teoria queer, statystyka)
- potrafi samodzielnie przestudiować tekst kultury oraz zanalizować go z uwzględnieniem kontekstu historycznego i społecznego
- jest w stanie samemu wyszukać źródła pomocne w interpretacji performansu scenicznego
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwić, osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego (notatka lub rozmowa z zadanego materiału). Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie przygotowanej analizy występu eurowizyjnego z edycji 2026.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie analizy występu 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Literatura - wybór ( (ostateczna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach - wszystkie teksty udostępniane będą w formie elektronicznej na classroomie):
1. Paul Allatson, „Antes cursi que sencilla”: Eurovision Song Contests and the Kitsch-Drive to Euro-Unity, „Culture, Theory and Critique” 2007, vol. 48, no. 1.
2. Catherine Baker, The ‘Gay Olympics’? The Eurovision Song Contest and the Politics of LGBT/European Belonging, „European Journal of International Relations” 2017, vol. 23, no. 1.
3. Stephen Coleman, Why Is the Eurovision Song Contest Ridiculous? Exploring a Spectacle of Embarrassment, Irony and Identity, „Popular Communication” 2008, vol. 6, no. 3.
4. Empire of Song: Europe and National in the Eurovision Song Contest, ed. by Dafni Tragaki, Lanham 2013.
5. Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956, ed. by Julia Kalman, Ben Wellings, Keshia Jacotine, Singapore 2019.
6. Marina Ritzarev, Singing Ethos, Pathos and Ethnos: Three Generations, Four Israeli Eurovision Victories, 1978-2018, „The Art and Science of Television” 2018, vol. 14, no 3.
7. Brian Singleton, Karen Fricker, Elena Moreo, Performing the Queer Network: Fans and Families at the Eurovision Song Contest, „SQS” 2007, no. 2.
8. Krzysztof Stefański, To nie my (wygraliśmy Eurowizję), meakultura.pl, http://meakultura.pl/artykul/to-nie-my-wygralismy-eurowizje-2070
9. Gonzalo Torres, Pan-European, Regional and National Identity in the Eurovision Song Contest, w: Media, Nationalism and European Identities, ed. by Miklós Sükösd, Karol Jakubowicz, Budapest 2011.
10. Annamari Vänskä, Bespectacular and over the Top. On the Genealogy of Lesbian Camp, „SQS” 2007, no 2.
11. Dean Vuletic, The Intervision Song Contest: A Commercial and Pan European Alternative to the Eurovision Song Contest, w: Eastern European Popular Music in a Transnational Context: Beyond the Borders, ed. by Ewa Mazierska, Zsolt Győri, Cham 2019.
12. Gad Yair, Douze point: Eurovisions and Euro-Divisions in the Eurovision Song Contest – Review of Two Decades of Research, „European Journal of Cultural Studies” 2019, vol. 22, no. 5-6.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: