Ekspozycje Zagłady 3002-1KON2025K21
Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniających Zagładę Żydów oraz edukujących o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także zamiary twórców ekspozycji zderzone z oczekiwaniami odbiorców oraz dylematy etyczne związane z upamiętnianiem ludobójstwa. Bazę źródłową zajęć stanowią teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.
W programie konwersatorium jest zwiedzanie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz ekspozycji "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu" Żydowskiego Instytutu Historycznego.
Obowiązkowym punktem programu konwersatorium jest zaplanowany na maj trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (objazd).
W trakcie wyjazdu osoby uczestniczące w konwersatorium wezmą udział w rozbudowanym programie zwiedzania Muzeum oraz w warsztatach i prelekcjach przygotowanych przez pracowników placówki.
IKP pokrywa koszty związane z realizacją programu pobytu studyjnego w Muzeum oraz koszty noclegu, osoby uczestniczące w konwersatorium opłacają dojazd i wyżywienie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w zajęciach znają i rozumieją w stopniu pogłębionym wybrane aspekty polskiej pamięci o Zagładzie, szczególnie te, które wiążą się z przemianami ekspozycji muzealnych. Potrafią samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Są gotowe do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego, a także do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest uczestniczenie w zajęciach oraz udział (obowiązkowy!) w wyjeździe studyjnym do Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach oraz krótkiego referatu/prezentacji o tematyce poruszanej na konwersatorium.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach:
udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), udział w wyjeździe studyjnym/objeździe 15 h (0,5 ECTS), przygotowanie referatu/prezentacji na zaliczenie końcowe 15h (0,5 ECTS). Łącznie 3 ECTS (90h).
Literatura
Szczegółowy plan zajęć i lista lektur zostaną przedstawione na początku semestru. Wszystkie teksty będą z wyprzedzeniem udostępniane na Classroomie.
Przykładowe źródła:
Brycht Andrzej, "Wycieczka Auschwitz-Birkenau", wyd. różne, pierwodruk 1966.
Forecki Piotr, "Od "Shoah" do "Strachu". Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.
"Gruz z papier-mâché" – z prof. Jackiem Leociakiem rozmawiają Zofia Waślicka i Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” 18 lutego 2015.
Kącki Marcin, "Oświęcim. Czarna zima", Znak, Kraków 2020.
Kirshenblatt-Gimblett Barbara, "Odpowiedź", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.
Kobielska Maria, "Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty", Wydawnictwo IBL, Warszawa 2016.
Lachendro Jacek, "Zburzyć i zaorać?... Idea założenia Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w świetle prasy polskiej w latach 1945-1948", Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Oświęcim 2007.
"Obóz – Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie", red. Małgorzata Fabiszak i Marcin Owsiński, Universitas, Kraków 2013.
Ostałowska Lidia, "Farby wodne", Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2011.
Sineaeva-Pankowska Natalia, "Jak zwiedzający odbierają galerię „Zagłada”. Z notatek przewodniczki", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.
Sendyka Roma, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki", „Teksty Drugie” 2017, nr 2.
Sulej Karolina, "Rzeczy osobiste. Opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagłady", Czerwone i Czarne, Warszawa 2020.
Talarczyk-Gubała Monika, "Wanda Jakubowska od nowa", Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.
Ziębińska-Witek Anna, "Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.
Ziębińska-Witek Anna, "Turystyka śmierci jako zjawisko kulturowe", „Teksty Drugie” 2012, nr 3.
"Ostatni etap", reż. Wanda Jakubowska (1948).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: