Laboratorium analizy filmu 3002-1KON2025K18
Zadaniem konwersatorium jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego, jedność treści i formy), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają umiejętność analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury.
Na zajęciach zostaną poddane analizie i interpretacji następujące filmy: „Zwierciadło” (1975), reż. A. Tarkowski, „Siekierezada” (1986), reż W. Leszczyński; „Imagine” (2012), reż. A. Jakimowski, „Boże ciało” (2019), reż. J. Komasa.
Wybór pozostałych filmów do analizy i interpretacji zostanie uzgodniony z uczestnikami zajęć.
Osoby uczestniczące w zajęciach są zobowiązane do obejrzenia omawianych filmów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych z zakresu filmowznawstwa,
- interpretować zgromadzony materiał filmowy uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych,
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie,
- analizować i interpretować dzieło filmowe w sposób oryginalny i kreatywny.
Student zna i rozumie:
- wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,
- metodologie nauk o kulturze filmowej i powiązane z nimi metody badawcze,
- założenia pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,
- wagę i wpływ kontekstu kulturowego na interpretację dzieła filmowego.
Student jest gotów do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury filmowej w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów,
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i ma świadomość jego znaczenia
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji (30%) i semestralnej pracy pisemnej (70%).
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu.
Literatura
S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego , Warszawa 2012; Antropologia postaci w dziele filmowym, Warszawa 2015; J. Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017; Ch. Vogler, „Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy”, Warszawa 2010; S. Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego , Warszawa 2012, wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”.
Lektury będą udostępniane w formie pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: