Pogranicza kulturowe i renesans lokalności 3002-1KON2025K15
Przedmiot poświęcony jest analizie zjawisk zachodzących na pograniczach kulturowych oraz współczesnemu renesansowi lokalności. Osoby studenckie uzyskają szerokie spojrzenie na zagadnienia związane z funkcjonowaniem pograniczy w kontekście kulturowym, a także zrozumieją mechanizmy wpływające na odradzanie się tożsamości lokalnych.
Obszary tematyczne:
1. Czym jest pogranicze
2. Tożsamości pogranicza i tożsamości lokalne
3. Lokalność, regionalność, małe ojczyzny - Środkowa Europa regionów
4. Konflikty i negocjacje na pograniczach – pamięć, trauma, współistnienie.
5. Globalne trendy – lokalne odpowiedzi: glokalizacja, slow life, ruchy oddolne.
6. Media cyfrowe i lokalność – mikrohistorie, regionalne influencerstwo.
7. Mapowanie pogranicza, lokalności
8. Ćwiczenia z lokalności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• definiuje pojęcia: pogranicze kulturowe, transkulturowość, hybrydyczność, glokalizacja, lokalność;
• zna główne teorie dotyczące kulturowej wymiany i kontaktu międzykulturowego;
Umiejętności
• analizuje studia przypadku związane z kulturą pogranicza;
• wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretacji zjawisk kulturowych;
Kompetencje społeczne
• dostrzega złożoność lokalnych i ponadlokalnych procesów kulturowych;
• potrafi współpracować w grupie nad analizą zjawisk społeczno-kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia
semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u
prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch
usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca
od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez
osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu
zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną
Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit
nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%”.
Zaliczenie i ocena wyznaczane są w oparciu o aktywność na zajęciach oraz przygotowanie projektu (forma projektu do ustalenia z prowadzącym) analizującego wybrane przykłady lokalności.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach
dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu.
Literatura
Karolina Ćwiek-Rogalska, Ziemie - historie odzyskiwania i straty, Wydawnictwo RN, Warszawa 2024
Tomasz Zarycki, Polska jako peryferie, Wyd. Scholar, Warszawa 2016
Grzegorz Studnicki, Śląsk cieszyński. Obrazy przeszłości a tożsamość miejsc i ludzi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015
Maria Małanicz-Przybylska, Co słychać na Podhalu, Wyd. UW, Warszawa 2014
Csaba G. Kiss, Lekcje Europy Środkowej, MCK, Kraków 2009
Bohdan Huk, Polskie Jądro ciemności, Stowarzyszenie Ukraińskie Dziedzictwo, Przemyśl, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: