Dramaturgia kobiet i emancypacja w dwudziestoleciu. Przypadek Marii Morozowicz-Szczepkowskiej 3002-1KON2025K14
Wstęp metodologiczny
1. Zajęcia wprowadzające
2. Jak się przechodzi do historii. Matronki.
3. Matronki. Jak się o nich pisze.
4. Co to za gra, czyli autobiografia.
Feminizm dwudziestolecia:
5. Do moich krytyków, czyli podważanie heteronormy.
6. Obalanie geniuszów sceny.
7. Nowa kobieta, nowa pracownica.
8. Mężczyzna.
9. Przebieranki, czyli płeć w dwudziestoleciu.
10. Siostry, czyli feminizmy dwudziestolecia.
11. Utopie feministyczne.
12. Wystawa feministyczna/wykład/spotkanie autorskie.
Herstoria
13. Wojna. Powroty.
14. PRL, czyli nowa rzeczywistość
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Osoba studiująca zna i rozumie:
- jaki projekt feministyczny wyłania się z dramatów feministycznych Marii Morozowicz-Szczepkowskiej
- specyfikę różnych tekstów kultury (nagranie spektaklu, dramat, recenzja)
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości, zwłaszcza dotyczące płci
- jak międzywojenny feminizm funkcjonuje w konteście współczesnych ujęć feministycznych
Umiejętności: osoba studencka umie:
- zastosować posiadaną wiedzę o feministycznych dramatach z międzywojnia i użyć ją do analizy porównawczej współczesnych ujęć feministycznych
- dostrzeganie relacji między teatrem a życiem politycznym
- analizować wybrany materiał, biorąc pod uwagę specyfikę medium oraz kontekst historyczny, społeczny i polityczny
- zabierać głos na forum grupy i odnosić się do głosu innych osób.
Kompetencje społeczne: osoba studiująca jest gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat dramatu feministycznego i odbieranych treści
- zastosowanie refleksji kulturoznawczej
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec historycznych feminizmów.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwić, osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącego (notatka lub rozmowa z zadanego materiału). Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie referatów przedstawianych na zajęciach.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie referatu na zaliczenie 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Teksty będą udostępniane uczestnikom na platformie Google Classroom.
Wybrane dramaty Marii Morozowicz-Szczepkowskiej ze strony HyPaTii:
https://www.hypatia.pl/osoby/maria-morozowicz-szczepkowska.
Ciało i seksualność w kinie polskim, pod red. S. Jagielskiego i A. Morstin-Popławskiej, Kraków 2009.
Anna Dżabagina, Biogeografia. Eleonora Kalkowska, Wydawnictwo Słowo/obraz terytorium, Gdańsk 2020.
Mona Challet, Wymyślić miłość na nowo. Jak patriarchat sabotuje związki między mężczyznami a kobietami, Karakter, Warszawa 2022.
Sylwia Chutnik, Miasto zgruzowstałe. Codzienność Warszawy w latach 1954–1955, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 2020.
Lucyna Marzec, Papiery po Iłłakowiczównie. Archiwum jako przedmiot badań, Insytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2023.
Agnieszka Mrozik, Architektki PRL-U. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce, IBL PAN, Warszawa 2022.
José Esteban Muñoz, Uwodząc utopię, przeł. M.A. Pelczar, [w:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. nauk. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
Wojciech Śmieja, Po męstwie, Wyd. Czarne, Wołowiec 2024.
Texts and Contexts from the History of Feminism and Women’s Rights . East Central Europe, Second Half of the Twentieth Century, red. , Adela Hîncu, Jovana Mihajlović Trbovc, Zsófia Lóránd, Katarzyna Stańczak-Wiślicz, 2024 (w otwartym dostępie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: