Myśl ekologiczna we współczesnych praktykach teatralnych i choreograficznych 3002-1KON2025K11
Kurs jest zbudowany wokół siedmiu bloków tematycznych. Każdy z nich będzie obejmował 2 lub 3 (w zależności od zakresu danego zagadnienia) zajęć.
1. Wprowadzenie do myśli ekologicznej.
Blok poświęcony mapowaniu kluczowych dla myśli ekologicznej pojęć: ekologii, relacji, antropocentryzmu, ekosystemu itd. Na zajęciach z tego bloku będziemy zastanawiać się też, czym te pojęcia są w polu sztuk performatywnych i jaki efekt może dać stosowanie ich wobec tego pola.
2. Teatr wobec katastrofy ekologicznej.
Podczas zajęć z tego bloku będziemy przyglądać się strategiom opowiadania o zmianach klimatycznych (np. ekoszokowych czy spekulatywnych) i zastanawiać się przede wszystkim nad tym, jaki efekt te strategie wywierają na publiczności.
3. Ciało ekologiczne
Blok zajęć poświęconych choreograficznym i ruchowym strategiom pracy z myślą ekologiczną. W kontekście tego bloku istotne będą poza narracyjne strategie pracy z relacjami międzygatunkowymi, tematem zmian klimatycznych i cielesnego bycia w świecie.
4. Ontologia przedmiotu
Blok zajęć poświęconych praktykom i pracom artystycznym skoncentrowanym na przedmiocie, krajobrazie, więcej-niż-ludzkiej materialności.
5. Sztuka dla innych gatunków?
Blok tekstów poświęconych eksperymentalnym praktykom włączania zwierząt w projekty artystyczne. Istotnym kontekstem dla tego bloku będzie pytanie o etyczny wymiar takich praktyk.
6. Ekodramat - blok poświęcony literackim strategiom wdrażania perspektyw ekologicznych, postantropocentrycznych
7. Ekosystem sztuki - instytucje, zasoby, idee
W tym bloku będziemy poznawać, jak myśl ekologiczna funkcjonuje na poziomie ekosystemu sztuki, w którym łączą się ze sobą polityki kulturalne, strategie instytucjonalne, działania artystyczne, administracyjne i produkcyjne.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01: swoistość i usytuowanie praktyk ekologicznych w szerszym polu zjawisk artystycznych związanych z teatrem i choreografią
K_W02: najważniejsze zjawiska w obszarze zaangażowanych ekologicznie praktyk teatralnych i choreograficznych w Polsce
K_W03: podstawowe kategorie związane z myślą ekologiczną i posthumanistyczną, czyli: ekologia, posthumanizm, relacja, ekosystem, antropocentryzm, antropocen
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
K_U02: interpretować materiał związany z tematyką zajęć
K_U04: wykorzystywać przyswojoną podczas zajęć metodologię badawczą oraz narzędzia w kontekstach innych niż te przedstawione na zajęciach
K_U06: zabierać głos w dyskusji na tematy poruszane podczas zajęć stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne
K_U10: stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie w obszarze omawianym podczas zajęć
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (teorii o raz propozycji artystycznych)
K_K02: przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania
opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu
zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Warunkiem zaliczenia zajęć będzie przygotowanie w małej (2-3 osoby) grupie lub indywidualnie krótkiej (15-20 min) prezentacji dotyczącej wybranego w drodze konsultacji z prowadzącą zjawiska z obszaru myśli ekologicznej w teatrze/choreografii lub performansie. Prezentacje będą wygłaszane na zajęciach w drugiej części semestru. Osoby studiujące z wyprzedzeniem poznają daty swoich prezentacji.
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej:
3 ECTS (90h) = udział w zajęciach 30h (1 ECTS) +
przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS) + przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. W związku
z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Wszystkie teksty będą udostępniane np. w formie skanów na dysku google classroom (lub innym). Na zajęciach będziemy zajmować się przede wszystkim praktykami artystycznymi, więc w ramach przygotowania do zajęć osoby studiujące będą proszone o oglądanie rejestracji spektakli lub performansów albo zapoznawania się z innymi rodzajami dokumentacji projektów artystycznych.
"Ekoetyka teatru", red. J. Masłowska, Nowa Siła Kuratorska, Poznań 2021.
Mieczkowska, Sylwia, "Object-Oriented-Ontology i kapitał performatywny, czyli nowe spojrzenie na przedmioty w działaniu", „Didaskalia” nr 160/2020.
Morton, Timothy, "All Art Is Ecological", Penguin Books, 2021.
Mylius, Ben, Three types of Anthropocentrism, “Environmental Philosophy” tom 15, nr 2/2018, s. 159-194.
"O bioróżnorodność w teatrze", „Dwutygodnik” 284/2020.
Introduction, w: "Performance and Posthumanism. Staging the Prototypes of Composite Bodies", red. Ch. Stalpaert, K. van Baarle, L. Karreman, Palgrave Macmillan, Cham 2021.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: