Grotowski w praniu 3002-1KON2016K9
Próba nowego spojrzenia na dzieło Jerzego Grotowskiego (1933-1999) po historycznej publikacji jego Tekstów zebranych (2012) oraz w kontekście najświeższych rewizji oceny jego twórczości. Chodzi o spojrzenie całościowe, przekrojowe – z punktu widzenia kulturoznawstwa. Analizy i dyskusje będą się skupiać wokół wybranych kluczowych siedmiu tematów: laboratorium – w powiązaniu z historią i hermeneutyką alchemii; bluźnierstwa – w kontekście jurodstwa i egzorcyzmów jako chrześcijańskich praktyk parateatralnych; przepływu i ekstazy – analizowanych w świetle antropologii doświadczenia, szczególnie doświadczenia religijnego; zmyślenia (Dichtung) – rozważanego w związku z problemem archiwizacji praktyk performatywnych, ciała jako archiwum doświadczenia oraz sztuki jako manipulacji spojrzeniem odbiorcy; reminiscencji (anamnezy) – jako swoistej realizacji koncepcji kłącza; cudowności (magii) – w świetle krytyki postkolonialnej. Każdy z tych tematów zostanie zrekonstruowany na podstawie wypowiedzi programowych Grotowskiego, a następnie poddany dekonstrukcji przy użyciu rozmaitych narzędzi badawczych antropologii widowisk i performatyki, historii kultury i poetyki kulturowej, fenomenologii i semiologii, teatrologii i religioznawstwa. W ten sposób będzie formułowane wiele równoprawnych narracji na temat dzieła Grotowskiego jako wybitnego przedstawiciela polskiej myśli kulturologicznej i patrona antropologii widowisk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:– zyskuje wiedzę z zakresu biografii i twórczości jednego z najwybitniejszych twórców teatralnych XX wieku– zyskuje wiedzę z zakresu historii teatru polskiego i sztuki w Polsce w drugiej połowie XX wieku- zyskuje wiedzę z zakresu teorii teatru i jej XX-wiecznych przeformułowańUMIEJĘTNOŚCI– analizuje przykłady praktyki artystycznej za pomocą poznanych metodologii– zyskuje umiejętność pracy z materiałami źródłowymi dotyczącymi historii teatruKOMPETENCJE SPOŁECZNE– rozpoznanie wagi relacji społecznych w kształtowaniu nowych prądów artystycznych
Kryteria oceniania
Student będzie oceniany na podstawie znajomości omawianych lektur oraz orientacji w problematyce dyskutowanej na zajęciach. Wpływ na ocenę będzie mieć aktywność na zajęciach.
pisemna praca semestralna albo kolokwium ustne (do wyboru)
Literatura
Grotowski Jerzy: Teksty zebrane, red. Agata Adamiecka-Sitek i in., Warszawa – Wrocław 2012.The Grotowski Sourcebook, ed. by Lisa Wolford and Richard Schechner, London – New York 1997.„Il Principe Costante” di Jerzy Grotowski. Ricostruzione, un progetto di Ferruccio Marotti, versione restaurata, DVD, [Roma] 2005.With Jerzy Grotowski, Nienadówka, 1980, reż. i montaż Jill Godmilow, prod. Mercedes Gregory, DVD, New York 1981.Vacis Gabriele: Awareness. Dziesięć dni z Jerzym Grotowskim, przeł. [i przedm.] Katarzyna Woźniak, Kraków 2015.Ciało jako archiwum. O projekcie „Książę” rozmawiają Karol Radziszewski i Dorota Sajewska, http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/183/279Csikszentmihalyi Mihaly: Flow experience, w: The Encyclopedia of Religion, 2nd ed., editor in chief Lindsay Jones, Detroit 2005, vol. 5.Cyz Tomasz: Pasja 20, 21. Powroty Chrystusa, Warszawa 2013.Draguła ks. Andrzej: Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Warszawa 2013.Ewangelia Tomasza, przeł. Albertyna Dembska, Wincenty Myszor, wstęp, komentarz i oprac. Wincenty Myszor, Katowice 1992.Flaszen Ludwik: Grotowski & Company. Źródła i wariacje, wstęp Eugenio Barba, Wrocław 2014.Greenblatt Stephen: Szekspir i egzorcyści, przeł. Katarzyna Kwapisz Williams, Łukasz Romanowski, Agnieszka Szwach, Anna Wilson, w: tegoż Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i wstęp Krystyna Kujawińska-Courtney, Kraków 2006.Grotowski – narracje, zespół red. Agata Chałupnik i in., wstęp i red. nauk. Leszek Kolankiewicz, Warszawa – Wrocław 2013.Kolankiewicz Leszek: Grotowski w gąszczu narracji haitańskich, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2012, nr 1-2.Kolankiewicz Leszek: Grotowski w poszukiwaniu esencji, w: tegoż Wielki mały wóz, Gdańsk 2001.Kolankiewicz Leszek: The experience of experience. Wyznania, w: Wiedza w świecie teatru. Publikacja jubileuszowa przygotowana na 40-lecie Wydziału Wiedzy o Teatrze, red. Andrzej Kruczyński, Krzysztof Mrowcewicz, Lech Śliwonik, Warszawa 2015.Kosiński Dariusz: Grotowski. Profanacje, Wrocław 2015.McGinn Bernard: Mistyczna myśl Mistrza Eckharta, człowieka, przed którym Bóg niczego nie skrył, przeł. Sebastian Szymański, Kraków 2009.Molinari Renata M.: Dziennik Teatru Źródeł. Polska 1980, przeł. Anna Górka, konsultacja Carla Pollastrelli, Wrocław 2008.Niziołek Grzegorz: Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013.Orizio Riccardo: Zaginione białe plemiona. Podróż w poszukiwaniu zapomnianych mniejszości, wstęp Ryszard Kapuściński, przeł. Joanna Ugniewska, Mateusz Salwa, Wołowiec 2009.Piórczyński Józef: Mistrz Eckhart. Mistyka jako filozofia, Wrocław 1997.Richards Thomas: Punkt graniczny przedstawienia, rozmawiała Lisa Wolford, przeł. Artur Przybysławski, konsultacja Magda Złotowska, przekł. zredagował i do druku przygotował Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2004.Sosnowska Dorota: Trzeba mieć niewidzialną kamerę, „Dialog” 2015, nr 1.Uspieński Piotr D.: Fragmenty nieznanego nauczania, przeł. Magda Złotowska, wyd. 2. zm., Warszawa 2010.Wodziński Cezary: Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Gdańsk 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: