Poetyka kulturowa teatru - teatr elżbietański 3002-1KON2016K6
W ramach konwersatorium Poetyka kulturowa – teatr elżbietański przewidziane jest wstępne rozpoznanie kluczowych założeń metodologicznych wypracowanych między innymi na gruncie refleksji na temat epoki elżbietańskiej, których znajomość pogłębiać się będzie w sposób naturalny wraz z lekturą kolejnych tekstów, jako że w dużej mierze wyrastają one z tych metodologii (poetyka kulturowa, nowy historycyzm, materializm kulturowy). Główny punkt ciężkości położony będzie jednak na rozpoznawanie związków konkretnych praktyk teatralnych z różnymi aspektami życia społecznego, a zatem na refleksję na temat teatru elżbietańskiego jako zjawiska zanurzonego w kulturze, rodzącego się w toku procesów kulturowych, przemian politycznych, ekonomicznych, ideologicznych i obyczajowych. Uzupełnieniem refleksji metodologicznej i historycznokulturowej będzie próba interpretacji wybranych współczesnych inscenizacji szekspirowskich.Program obejmować będzie następujące zagadnienia:1. Teatr ludowy/teatr popularny – tradycje i formy poprzedzające narodziny teatru elżbietańskiego, stanowiące „zaplecze kulturowe” jego twórców (mim, cykle misteryjne, moralitety i interludia).2. „Miejsce sceny” - określenie z jednej strony społecznej roli teatru elżbietańskiego, z drugiej jego fizyczne, przestrzenne usytuowanie; kategoria marginesu, graniczności i centrum; przestrzeń miejska elżbietańskiego Londynu;3. Gender – społeczna konstrukcja genderu w czasach elżbietańskich; zjawisko cross-dressingu i tradycja grania ról kobiecych przez chłopców; „teatr naturalizowanego transwestyty”; miejsce kobiet w teatrze, kobieta-widz; pozycja kobiety w życiu społecznym; inscenizacja pragnienia, obraz seksualności.4. Budynek teatralny i społeczna struktura widowni; fizyczne warunki teatru – przestrzeń; widownia (audience) i widz (spectator): różnica między słyszeć i widzieć; obyczaje związane z chodzeniem do teatru.5. Audialność, śpiew, głos a kwestia płci.6. Aktor7. Teatr i władza, teatr i polityka – teatr elżbietański jako wielowarstwowe zjawisko sytuujące się w polu oddziaływań różnorodnych sił: państwa, miasta, kościoła.8. Dramat elżbietański i jego wybrane współczesne inscenizacje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zapoznaje się z ujęciami metodologicznymi dającymi podstawę do refleksji z zakresu teatru w kulturze; poszerza wiedzę z zakresu historii teatru i kultury; potrafi rozpoznać i nazwać związki pomiędzy konkretnymi praktykami teatru elżbietańskiego a życiem społeczno-politycznym tamtego okresu.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach; krótka praca pisemna
Literatura
Steven Mullaney, Miejsce sceny. Zezwolenie, teatr i władza w renesansowej Anglii, przeł. Olga KaczmarekStephen Orgel, Wchodzenie w role. Odgrywanie płci w szekspirowskiej Anglii, przeł. Olga KaczmarekLinda Phyllis Austern, W istocie kobietami one nie są: chłopiec na scenie jako wokalna uwodzicielka w teatrze angielskim końca szesnastego i początku siedemnastego wieku, przeł. Olga KaczmarekLouis Montrose, Po co ta gra: Shakespeare i polityka kulturowa w teatrze elżbietańskim, przeł. Olga KaczmarekAndrew Gurr i Mariko Ichikawa: Inscenizacja w teatrach szekspirowskich, przeł. Olga KaczmarekStephen Orgel, Iluzja władzy. Teatr polityczny w Anglii epoki odrodzenia, przeł. Olga KaczmarekRobert Weimann, Widowiska misteryjne a tradycja, przeł. Piotr MorawskiPhilip Armstrong, Mapy i historie, przeł. Olga KaczmarekW: Teatr elżbietański, wyb. i oprac. Agata Chałupnik, Ewelina Godlewska-Byliniak, Mateusz Kanabrodzki, Dorota Ogrodzka, Dorota Sosnowska, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: