Hauntologia albo powrót żywych trupów 3002-1KON2016K15
Konwersatorium dedykowane jest poznaniu perspektywy widmologicznej i sposobów jej używania do czytania tekstów kultury. Widmologia jest terminem w(y)prowadzonym przez Jacquesa Derridę podczas jego amerykańskich seminariów wygłoszonych na konferencji “Whither Marxism?”, a następnie rozwiniętym w tomie „Widma Marksa”. Według Derridy, to co teraz przesiąknięte jest tym co było i tym co będzie. Swoją widmologiczną wizję teraźniejszości Derrida widzi jako „the persistence of a present past, the return of the dead”. W tym sensie widmologia odsyła do tych wszelkich transgranicznych przejawów przeszłości, które nieuchronnie modyfikują to co będzie, a które teraźniejszość przyswaja jako własne. Duchy, którym nie chcemy dać odejść zasiedlają naszą pamięć, historię, ciało.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w konwersatorium, po jego zakończeniu:a. zyskuje wiedzę na temat perspektywy widmologicznej służącej do analizy tekstów kultury, w tym wiedzę z zakresu obecnie żywych studiów performatycznych oraz studiów nad pamięcią i postpamięcią,b. zna i potrafi wykorzystywać aparat terminologiczny dotyczący tematu kursu, w tym odpowiednie metody, szkoły badawcze, techniki, zaawansowane pojęcia, kategorie teoretyczne, perspektywy interpretacyjne mieszczące się w dyskursie wyznaczanym przez widmologię; c. potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu kultury, artefaktu przy użyciu perspektywy widmologicznej i związanych z nią kategorii i pojęć;d. rozpoznaje, poddaje selekcji i potrafi wykorzystać, na innych polach humanistycznych, te mechanizmy czytania tekstu kultury, artefaktu, które związane są z pojęciem widmologii;e. uzyskuje wiedzę na temat perspektyw krytycznego odbioru tekstu kultury, artefaktu związanych z widmologią i wykorzystywanych we współczesnej humanistyce i kulturze; zyskuje umiejętność teoretycznego oraz krytycznego myślenia na temat tekstów kultury, artefaktów, z którymi się styka;f. potrafi wejść w dialog analityczny oraz interpretacyjny z innymi odbiorcami kultury, konfrontować swoje przemyślenia i wyciągać wnioski operując humanistycznym aparatem pojęciowym.
Kryteria oceniania
Esej (70%)Aktywność na zajęciach (30%)
Literatura
Dyskurs widmologiczny badać będziemy za pomocą następujących testów: - William Szekspir “Hamlet”, „Król Lear”,- W. G. Sebald „Austerlitz”, - Imre Kertész „Język na wygnaniu”,- Agnieszka Taborska „Senny żywot Leonory de la Cruz”,- Edgar Allan Poe “Zagłada Domu Usherów”, “Berenice”,- Igor Ostachowicz „Noc żywych Żydów”,- „Mikołaj Grynberg „Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne”,- Maria Janion „Wampir. Biografia symboliczna”,- Jacques Derrida „O duchu” (fragmenty),, „Widma Marksa” (fragmenty),- Andrzej Marzec „Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności” (fragmenty”,- Olga Drenda „Duchologia polska. Reczy i ludzie w latach transformacji” (fragmenty”,- Grzegorz Niziołek „Polski Teatr Zagłady” (fragmenty),- Susan Sontag „O fotografii” oraz „Antropolog jako bohater”,- „Widmologie”, Teksty Drugie 2/2016, numer tematyczny (wybrane teksty);- Dorota Sajewska “Mit efemeryczności teatru”, Dialog 1/2015,- Franzt Fanon „Czarna skóra, białe maski”,- T. S. Elliot “Środa popielcowa”;- David Fincher „Gone Girl”,- Chris Marker “Bez słońca”;- Stanley Kubrick „Lśnienie”,- Wojciech Smarzowski “Wołyń”,- Quentin Tarantino “Django Unchained”,- Aneta Grzeszykowska „Selfie”,- Karol Radziszewski “America is not ready for this”,- George Widener “secret universe IV”,- fotografie Diane Arbus, Luca Tuymansa, Donala Moshera.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: