Antropologia edukacji 3002-1KON2015K1
Współczesne, zachodnie instytucje edukacyjne wymagają nie tylko relatywizacji, ale szerzej – antropologicznego spojrzenia. Jako instytucje, w których ludzie Zachodu spędzają do pewnego wieku gros swego czasu, są one podstawowym miejscem współczesnej inicjacji kulturowej; narzędziem reprodukcji określonych historycznie i medialnie wzorców myślenia i działania. Są one także miejscem, wokół którego koncentrują się główne problemy nurtujące zarówno współczesną antropologię, jak i dyskurs publiczny: napięcia społeczne, etniczne, rasowe i genderowe; problemy związane z politycznym, ekonomicznym i kulturowym usytuowaniem wiedzy oraz aksjologicznym nacechowaniem procesu edukacyjnego, polegającego nie tylko na przekazie wiedzy, ale także określonych, historycznie i kulturowo umocowanych praktyk i wartości. Podczas zajęć rozważane będą następujące zagadnienia:1. Antropologia edukacji, antropologia szkoły – historia i tradycja. 2. Wychowanie formalne/wychowanie nieformalne a kultury oralne/kultury piśmienne. Specyfika medialna szkoły jako instytucji kulturowej. 3. Szkoła: instytucja lokalna czy globalna? Współczesne, globalne trendy edukacyjne a praktyki, ideologie, dyskursy lokalne. 4. Szkolne praktyki kulturowe. Szkoła jako środowisko kulturowe, szkoła jako element przechwytywania: szkolny habitus, kultura uczniowska.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (konwersatorium) student:– analizuje w perspektywie antropologicznej zjawiska związane z różnorodnymi instytucjami edukacyjnymi - potrafi problematyzować ich znaczenie.
Kryteria oceniania
- rzetelna frekwencja- aktywne uczestnictwo w zajęciach
Literatura
Margared Mead, Wychowanie dziecka na Samoa (1928) [w:] Dojrzewanie na Samoa, tejże Kształtowanie osobowości młodych Arapeshów [w:] Trzy studia. Płeć i character (1935)Raymond Firth, Education in Tikopia (1936) [w:] From Child to Adult, red. J. Middleton (1970)Keith Basso, Stalking with Stories (1996) [w:] Schooling the Symbolic Animal. Social and Cultural Dimensions of Education, red. Bradley A. U. Levinson (2000).Christina Toren, Making History: The Significance of Childhood Cognition for a Comparative Anthropology of Mind, Man, New Series, Vol. 28, No. 3 (Sep., 1993), pp. 461-478.Christina Toren, Learning as a Microhistorical Process [w:] The Routledge International Handbook of Learning, red. Peter Jarvis, Mary Watts, 2011,Tim Ingold, Social Child [w:] Human Development in the Twenty –First Century, red. Alan Fogel, Barbara King, Stuart G. Shanker, Cambridge University Press 2007.David F. Lancy, M. Annette Grove, The Role of Adults in Children’s Learning [w:] The Anthropology of Learning in Childhood, red. David F. Lancy, John Bock, Suzanne Caskin, New York 2010.Sara Harkness, Charles M. Super et al., Parental Ethnographies of Children’s Learning [w:] The Anthropology of Learning in Childhood, red. David F. Lancy, John Bock, Suzanne Caskin, New York 2010.Jules Henry, Education and the Human Condition [w:] Schooling the Symbolic Animal. Social and Cultural Dimensions of Education, red. Bradley A. U. Levinson (2000).Yehudi Cohen, The Shaping of Men’s Minds: Adaptations to Imperatives of Culture [w:] Schooling the Symbolic Animal. Social and Cultural Dimensions of Education, red. Bradley A. U. Levinson (2000).Laura Rival, Formal Schooling and the Production of Modern Citizens in The Ecuadorian Amazon[w:] Schooling the Symbolic Animal. Social and Cultural Dimensions of Education, red. Bradley A. U. Levinson (2000).Peter Mclaren, Structure of Conformity, Antistructure of Resistance [w:] tegoż, Schooling as Ritual Performance, 1986.Silvia Lopez da Silva Macedo, Strategie i polityki szkół tubylczych: Indianie Wayãpi iich społeczno-polityczne relacje ze szkołą (Brazylia i Gujana Francuska), tłum. Karolina Kuberska [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Szkoła/pismo, red. T. Buliński, M. Rakoczy, Warszawa 2015Tarzycjusz Buliński, Badania edukacji formalnej wśród Indian Amazonii: w stronęantropologii szkoły [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Szkoła/pismo, red. T. Buliński, M. Rakoczy, Warszawa 2015Anna Przytomska, Szamani a szkoła. Przeobrażenia modelu szkoły państwowej wkontekście kosmowizji współczesnych Indian Kiczua [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Szkoła/pismo, red. T. Buliński, M. Rakoczy, Warszawa 2015David R. Olson, Piśmienność, polityka piśmienności, szkoła, tłum. AleksandraBrylska, Iwo Hryniewicz [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Szkoła/pismo, red. T. Buliński, M. Rakoczy, Warszawa 2015.Shirley B. Heath, Bez bajki na dobranoc: Umiejętności narracyjne w domu i w szkole, tłum. Karolina Kuberska [w:] Communicare. Almanach antropologiczny. Szkoła/pismo, red. T. Buliński, M. Rakoczy, Warszawa 2015.Tarzycjusz Buliński, Rysowanie słów. Praktyki pisania wśród Indian E’ñepá (Amazonia wenezuelska) [w druku]Ann-Marie Chartier, Teaching Literacy: What Practice, When and Why [w:] Handbook of Children’s Literacy, eds. T. Nunes, P. Bryant, Dodrecht, New York London 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: