Antropologia historyczna/historia antropologiczna 3002-1KON2012K6
Konwersatorium ma na celu wprowadzenie w problematykę relacji między historią a antropologią, zarówno od strony uprawiania antropologii historycznej, jak historii antropologicznej. Na konwersatorium zostaną przedstawione zarówno badania antropologów podejmujących badania historyczne (np. Clifford Geertz, Marshall D. Sahlins), jak i historyków wykorzystujących w swojej pracy metody antropologiczne (np. Robert Darnton, Carlo Ginzburg). Po dwóch zajęciach ogólnych dotyczących relacji między historią i antropologią oraz metod antropologii historycznej i historii antropologicznej, na pozostałych zajęciach analizowane będą prace wybitnych przedstawicieli badań historyczno-antropologicznych oraz recepcji historii antropologicznej w Polsce.Program1. Historia i antropologiaAron Guriewicz, “Historia i antropologia historyczna”, przeł. Bogusław Żyłko. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2, 1997.Clifford Geertz, “Historia i antropologia”, przeł. Sławomir Sikora. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2, 1997Sahlins, Marshall D., „Inne czasy, inne zwyczaje. Antropologia historii”, przeł. Ewa Dżurak, w: Badanie kultury elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa Marian Kempny i Ewa Nowicka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005: 117-145.Lévi-Strauss, Claude, Antropologia strukturalna, przeł. Krzysztof Pomian. Warszawa: Aletheia, 2009 [tam: „Wprowadzenie: Historia i etnologia”: 9-35].Sahlins, Marshall D., „Inne czasy, inne zwyczaje. Antropologia historii”, przeł. Ewa Dżurak, w: Badanie kultury elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa Marian Kempny i Ewa Nowicka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005: 117-145.Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, przeł. Andrzej Kopacki. Warszawa: Volumen, 1996.Burgière A., „Anthropologie historique”, [w:] Dictionnaire des sciences historiques, Paris 1985. Berlioz J., Le Goff J., „Anthropologie et histoire”, [w :] Actes des congrès de la Société des historiens médiévistes de l’enseignement supérieur public. 20e congrès, Paris 1989.2. MetodaClifford Geertz, „Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury”, w: tegoż, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. Maria M. Piechaczek. Kraków: UJ, 2005.Carlo Ginzburg, “Tropy: korzenie paradygmatu poszlakowego”, przeł. Tadeusz Sierotowicz. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, t, XXXIX, 2006: 8-65.[Zob.: Tadeusz Sierotowicz, „W poszukiwaniu źródeł metody. Kilka uwag o paradygmacie poszlakowym Carla Ginzburga”. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, t, XXXIX, 2006: 3-7; Marta Zawodna, „Nauka oparta na śladach. Interpretacja tekstu Carlo Ginzburga Ślady: korzenie paradygmatu poszlakowego”, w: Czy przeszłość powinna być inna? Studia z teorii i historii historiografii, pod red. Macieja Bugajewskiego. Poznań: IH UAM, 2008: 207-224.]Donna Haraway, “Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej częściowej/ograniczonej perspektywy”, przeł. Agata Czarnacka. Think Tank Feministyczny, bibliteka online, 2009
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium studenci rozumieją powiązania interdyscyplinarne, a także granice między dyscyplinami; orientują się w podstawowych zagadnieniach dotyczących relacji między historią a antropologią, zarówno od strony uprawiania antropologii historycznej, jak historii antropologicznej; znają najważniejszych przedstawicieli tych dziedzin badawczych oraz podejmowane w obrębie tych dyscyplin tematy i metody badawcze; potrafią posłużyć się omawianymi w trakcie kursu podejściami i metodami prowadząc własne badania; rozumieją konieczność przestrzegania zasad warsztatu badawczego historyka/antropologa oraz kierujących norm etycznych; uznają i szanują różnice punktów widzenia wynikające z odmiennego kontekstu historycznego i kulturowego; doceniają wagę dziedzictwa różnych kultur w tworzeniu wiedzy o przeszłości.
Kryteria oceniania
Od studentów wymagany jest krytyczny rozbiór rekomendowanych tekstów, obecność (nieusprawiedliwione 2 nieobecności eliminują z zajęć), aktywność oraz zaliczanie rozmowy podsumowującej lub (dla zainteresowanych) pracy badawczej, która będzie dotyczyła bądź historii antropologicznej/antropologii historycznej jako specyficznego podejścia badawczego, bądź też będzie stosowała metody tych podejść do badań materiału historycznego lub antropologicznego (ok. 15 stron).
Literatura
Literatura 1. Historia i antropologiaAron Guriewicz, “Historia i antropologia historyczna”, przeł. Bogusław Żyłko. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2, 1997.Clifford Geertz, “Historia i antropologia”, przeł. Sławomir Sikora. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, rok LI, nr 1-2, 1997Sahlins, Marshall D., „Inne czasy, inne zwyczaje. Antropologia historii”, przeł. Ewa Dżurak, w: Badanie kultury elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa Marian Kempny i Ewa Nowicka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005: 117-145.Lévi-Strauss, Claude, Antropologia strukturalna, przeł. Krzysztof Pomian. Warszawa: Aletheia, 2009 [tam: „Wprowadzenie: Historia i etnologia”: 9-35].Sahlins, Marshall D., „Inne czasy, inne zwyczaje. Antropologia historii”, przeł. Ewa Dżurak, w: Badanie kultury elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa Marian Kempny i Ewa Nowicka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005: 117-145.Historia społeczna, historia codzienności, mikrohistoria, przeł. Andrzej Kopacki. Warszawa: Volumen, 1996.Burgière A., „Anthropologie historique”, [w:] Dictionnaire des sciences historiques, Paris 1985. Berlioz J., Le Goff J., „Anthropologie et histoire”, [w :] Actes des congrès de la Société des historiens médiévistes de l’enseignement supérieur public. 20e congrès, Paris 1989.2. MetodaClifford Geertz, „Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury”, w: tegoż, Interpretacja kultur: wybrane eseje, przeł. Maria M. Piechaczek. Kraków: UJ, 2005.Carlo Ginzburg, “Tropy: korzenie paradygmatu poszlakowego”, przeł. Tadeusz Sierotowicz. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, t, XXXIX, 2006: 8-65.[Zob.: Tadeusz Sierotowicz, „W poszukiwaniu źródeł metody. Kilka uwag o paradygmacie poszlakowym Carla Ginzburga”. Zagadnienia Filozoficzne w Nauce, t, XXXIX, 2006: 3-7; Marta Zawodna, „Nauka oparta na śladach. Interpretacja tekstu Carlo Ginzburga Ślady: korzenie paradygmatu poszlakowego”, w: Czy przeszłość powinna być inna? Studia z teorii i historii historiografii, pod red. Macieja Bugajewskiego. Poznań: IH UAM, 2008: 207-224.]Donna Haraway, “Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej częściowej/ograniczonej perspektywy”, przeł. Agata Czarnacka. Think Tank Feministyczny, bibliteka online, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: