Tradycje ezoteryczne w kulturze 3002-1KON2012K24
1. Początki spirytyzmu i jego rozwój na ziemiach polskich, 4 godz.;
2. Naukowe badania zjawisk mediumicznych, 2 godz.;
3. Ruch spirytystyczny i szerzone przez niego idee, 2 godz.;
4. Wpływ spirytyzmu i zjawisk mediumicznych na literaturę i sztukę, 4 godz;
5. Współczesna kontynuacja spirytyzmu – channeling, 2 godz.;
6. Powstanie i rozwój Towarzystwa Teozoficznego, 2 godz.;
7. Podstawowe założenia ruchu teozoficznego. Teozoficzne koncepcje człowieka i sensu jego istnienia, 2 godz.;
8. Doktryna teozoficzna jako pomost pomiędzy ideami filozoficznymi i religijnymi Wschodu a kulturą Zachodu, 2 godz.;
9. Wpływ teozofii na współczesną duchowość, 2 godz.;
10. Powstanie i rozwój Towarzystwa Antropozoficznego, 2 godz.;
11. Podstawowe koncepcje ruchu antropozoficznego. Świat jako arena walki pomiędzy przeciwnymi, a zarazem współpracującymi siłami zarządzanymi „policentrycznie”. Myśl a rzeczywistość. Imaginacja – inspiracja – intuicja, 2 godz.;
12. Antropozofia jako „gnoza stosowana” i jej wpływ na kulturę, 2 godz;
13. Magia ceremonialna – Hermetyczny Zakon Złotego Brzasku. Teoria „ludzkiej woli”. Doktryna „wyobraźni magicznej”. Struktura wtajemniczenia, 2 godz.;
14. Wpływ Hermetycznego Zakonu Złotego Brzasku na kulturę ezoteryczną przełomu wieków, 2 godz.;
15. Aleister Crowley i jego „magija”. Posłannictwo człowieka. Wola prawdziwa i świadoma. Miłość jako warunek zjednoczenia z naturą. Struktura rzeczywistości a kabalistyczne drzewo sefirot, 2 godz.;
16. Synteza magii i nauki w systemie Crowleya. Wpływ Crowleya na współczesną kulturę, 2 godz.;
17. Wicca – odnowienie kultu przyrody i płodności. Gardner i Księga Cieni. Podstawowe założenia ruchu, 2 godz.;
18. Rok liturgiczny i rytuały wicca, 2 godz.;
19. Wpływ idei i obrzędowości wicca na współczesną kulturę, zwłaszcza na twórczość artystyczną i literacką, 2 godz.;
20. Satanizm we współczesnej kulturze. Definicja zła. Istota „chrześcijańskiego jarzma”. Zjawisko „paniki satanistycznej” , 2 godz.;
21. Współczesne ruchy neoszamańskie – wybrane przykłady, 2 godz.;
22. Wpływ Carlosa Castanedy na współczesne ruchy neoszamańskie. Materia i energia. Obraz pozamaterialnego świata. „Punkt przyłączenia”. Pojęcie czasu i przestrzeni, 2 godz.;
23. Magia kahunów. Trzy stopnie świadomości. Prawa energetyczne. Moc myśli. Huna a sposób życia, 2 godz.;
24. New Age jako rewaloryzacja tradycji ezoterycznych, 2 godz..
25. Astrologia, tarot, kabała, magia, praktyki neoszamańskie i neopogańskie we współczesnej kulturze, 6 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student dysponuje podstawową wiedzą na temat głównych nurtów myśli ezoterycznej drugiej połowy XIX i XX wieku, ich podstawowych założeń oraz ich oddziaływania na kulturę. W związku z tym powinien rozpoznawać wpływy różnych nurtów tej myśli w analizowanych zjawiskach kultury współczesnej, a tym samym głębiej i bardziej właściwie ją rozumieć.
Kryteria oceniania
Obecność, przygotowanie i aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Aromatico Andrea, Alchemia, nauka czy magia, Warszawa 2002;
Bancroft Anne, Współcześni mistycy i mędrcy, Warszawa [b.r.w.];
David Berlinski, O astrologii i sztuce przepowiadania, Kraków 2005;
Campbell Joseph, Potęga mitu, Kraków 1994;
Castaneda Carlos, Aktywna strona nieskończoności, Poznań 2000;
Chaosmos.pl - polska sztuka ezoteryczna w XXI wieku, Warszawa 2009;
Crowley Aleister, Magija, Kraków 1999;
Di Nola Alfonso M., Diabeł, Kraków 2001;
Eliade Mircea, Okultyzm, czary, mody kulturalne, Kraków 1992;
Grzybowski Przemysław, Opowieści spirytystyczne. Mała historia spirytyzmu, Katowice 1999;
Hoppál Mihály, Szamani eurazjatyccy, Warszawa 2009;
Huxley Aldous, Filozofia wieczysta, Warszawa 1989;
Idel Moshe, Kabała. Nowe Perspektywy, Kraków 2006;
Jonas Hans, Religia gnozy, Kraków 1994;
Jung Carl Gustav, Podróż na Wschód, Warszawa 1989;
Kieckhefer Richard, Magia w średniowieczu, Kraków 2001;
Kubiak Anna E., Jednak New Age, Warszawa 2005;
Russell Jeffrey B., Krótka historia czarownictwa, Wrocław 2003;
Scholem Gershom, Kabała i jej symbolika, Kraków 1996;
Schure Edward, Wielcy wtajemniczeni, Warszawa 2001;
Yates Frances A., Sztuka pamięci, Warszawa 1997;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: