Estetyka obrazu filmowego 3002-1KON2011K2
I. FILM JAKO SZTUKA
1. Pytanie o status ontologiczny procesu kinematograficznego: mechaniczna reprodukcja czy kreacja?
2. Pytanie o status ontologiczny obrazu filmowego: synkretyzm czy nowa forma sztuki?
3. Pytanie o status epistemologiczny obrazu filmowego: czy film umożliwia poznanie rzeczywistości?
4. Specyfika obrazu filmowego: montaż
5. Specyfika obrazu filmowego: fotogenia
II. PODSTAWOWE PRAKTYKI NARRACYJNE
1. Narracja jako dominanta konstrukcyjna w dziele filmowym
Orson Welles "Obywatel Kane" (1941)
2. Narracja obiektywna: wielkie narracje filmowe
D.W. Griffith "Narodziny narodu" (1915)
3. Narracja subiektywna: ekrany umysłu
Alain Resnais "Zeszłego roku w Marienbadzie" (1961)
4. Narracja autotematyczna: monolog wewnętrzny
Federico Fellini "Osiem i pół" (1962)
5. Narracja autotematyczna: kamera – ekran – oko
Alfred Hitchcock "Okno na podwórze" (1954)
Jean-Luc Godard "Pogarda" (1963)
6. Kino nienarracyjne: surrealizm i abstrakcja
Fernand Leger "Balet mechaniczny" (1924)
Luis Bunuel "Pies andaluzyjski" (1928)
III. PODSTAWOWE ELEMENTY INSCENIZACJI
1. Przestrzeń: kompozycja zamknięta i kompozycja otwarta
Jerzy Kawalerowicz "Pociąg" (1959)
Peter Weir "Piknik pod Wiszącą Skałą" (1975)
2. Przestrzeń: geometria płaszczyzny i geometria głębi
Michelangelo Antonioni "Zaćmienie" (1962)
Andrzej Munk "Pasażerka" (1961)
3. Przestrzeń: miasto (przyszłości)
Jean-Luc Godard "Alphaville" (1965)
Jacques Tati "Playtime" (1967)
4. Przestrzeń: kolor i światło
Michelangelo Antonioni "Czerwona pustynia" (1964)
Majid Majidi "Kolory raju" (1999)
5. Przestrzeń: aranżacje wnętrz
Kazimierz Kutz "Nikt nie woła" (1960)
Luchino Visconti "Niewinne" (1976)
6. Rekwizyt: estetyka przedmiotu
Siergiej Paradżanow "Barwy granatu" (1969)
Pedro Almodovar "Wysokie obcasy" (1991)
Pedro Almodovar "Kwiat mego sekretu" (1995)
7. Rekwizyt: mowa przedmiotu
Robert Bresson "Pieniądz" (1983)
David Cronenberg "Jak dwie krople wody" (1988)
8. Postać filmowa: kreacja i improwizacja
Charlie Chaplin "Światła wielkiego miasta" (1931)
John Cassavetes "Twarze" (1968)
9. Postać filmowa: kostium i charakteryzacja
Federico Fellini "Satyricon" (1969)
Sofia Coppola "Maria Antonina" (2006)
10. Postać filmowa: sobowtór
Jerzy Kawalerowicz "Matka Joanna od Aniołów" (1961)
Ken Russel, "Diabły" (1971)
Roman Polański "Wstręt" (1965)
11. Postać filmowa: płeć jako maskarada i demaskacja
Billy Wilder "Pół żartem, pół serio" (1959)
Chantal Akerman, "Ja ty on ona" (1974)
12. Postać filmowa: ciało
Josef von Sternberg "Błękitny Anioł" (1930)
Bernardo Bertolucci "Ostatnie tango w Paryżu" (1972)
Pier Paolo Pasolini "Salo, czyli 120 dni Sodomy" (1975)
13. Postać filmowa: twarz
Carl Theodor Dreyer "Proces Joanny d’Arc" (1928)
Ingmar Bergman "Persona" (1966)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Literatura
A. Bazin, Film i rzeczywistość, Warszawa 1961 (wybrane fragmenty).
R. Arnheim, Film jako sztuka, Warszawa 1961 (wybrane fragmenty).
R. Ingarden, Kilka uwag o sztuce filmowej [w:] idem, Wybór pism estetycznych, Kraków 2005.
B. Eichenbaum, Problemy stylistyki filmowej [w:] Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972.
J. Łotman, Złudzenie rzeczywistości [w:] idem, Semiotyka filmu, Warszawa 1983.
S. Kracauer, Teoria filmu, Warszawa 1975 (wybrane fragmenty).
L. Kuleszow, Montaż jako podstawa kinematografii [w:] idem, Sztuka filmowa: Moje doświadczenia, Kraków 1996.
E. Morin, Czar obrazu [w:] idem, Kino i wyobraźnia, Warszawa 1975.
L. Trystan, Fotogeniczność. Próba analizy psychologicznej [w:] Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939, oprac. J. Bocheńska, Wrocław 1975.
K. Irzykowski, Fotogenia oraz „Analiza fotogeniczna” [w:] idem, Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Warszawa 1957.
D. Bordwell, K. Thompson, Narrative as a formal system [w:] idem, Film art: an introduction, New York 1990.
M. Przylipiak, Narrator literacki, “narrator” filmowy [w:] Problemy poznania dzieła filmowego, red. J. Trzynadlowski, Wrocław 1999.
E. Ostrowska, Początki procesu narratywizacji przestrzeni filmowej – na przykładzie wczesnych filmów D. W. Griffitha [w:] idem, Przestrzeń filmowa, Kraków 2000.
B. F. Kawin, First - Person Structures [w:] idem, Mindscreen: Bergman, Godard, and First – Person Film, Princeton 1978.
B. Houston, M. Kinder, “Ja i Kino”. Perspektywa transformalistyczna oraz „Zeszłego roku w Marienbadzie” [w:] Sztuka filmowej interpretacji, red. W. Godzic, Kraków 1994.
T. Miczka, Monolog wewnętrzny w kinie: Nowe możliwości zintegrowania dzieła filmowego na przykładzie „Osiem i pół” Federica Felliniego [w:] Panoramy i zbliżenia. Problemy wiedzy o filmie, red. A. Gwóźdź, Katowice 1999.
A. Helman, Autotematyzm – „twórcza zdrada” kina [w:] Kino o kinie czyli o autoświadomości sztuki filmowej, red. E. Nurczyńska-Fidelska i Z. Batko, Łódź 1983.
M. Hendrykowski, Podmiot filmowy jako element rozwoju kina autorskiego [w:] dzieło filmowe – Teoria i praktyka, red. J. Trzynadlowski, Wrocław 1989.
K. Silverman, H. Farocki, In Search of Homer [w:] idem, Speaking about Godard, London 1998.
A. Jackiewicz, Pęk kluczy w dziele Legera [w:] idem, Antropologia filmu, Kraków 1975.
W. Godzic, „Pies andaluzyjski” i „Październik”: Dwa typy metafory [w:] Studia z poetyki historycznej filmu, red. A. Helman, T. Lubelski, Katowice 1983.
A. Dudziak, Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000 (wybrane fragmenty rozdz. II Mitogenia).
B. Dziworski, J. Łukaszewicz, Fenomen percepcji i praca z barwą [w:] idem, Kino – Oko, Warszawa 2006.
S. Czyżewski, Światło i jego rola w filmie [w:] S. Czyżewski, P. Sitarski, Kamera – Światło – Montaż, Kraków 2001.
A. Gwóźdź, Oswajanie przestrzeni. O estetyce filmów Kazimierza Kutza, „Film” 1983, nr 12.
H. Bacon, Visconti. Explorations of Beauty and Decay, Cambridge 1998 (wybrane fragmenty).
K. Chmielecki, W poszukiwaniu estetyki „autentycznego przedmiotu”: martwe natury w „Barwach granatu” Siergieja Paradżanowa [w:] Między słowem a obrazem, red. M. Jakubowska, T. Kłys, B. Stolarska, Kraków 2005.
F. Strauss, The Almodovar picture show, “Cahiers du Cinema” 1993, nr 471.
K. Loska, A. Pitrus, David Cronenberg - Rozpad ciała, rozpad gatunku, Kraków 2003 (wybrane fragmenty).
P. Brossard, Szkic do portretu aktora, „Kino” 1980, nr 9 (177).
J. Mukarowsky, Próba strukturalnej analizy fenomenu aktorstwa [w:] Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, red. J. Sławiński, Warszawa 1970.
J. Pidduck, Contemporary Costume Film: Space, place and the past, London 2004 (wybrane fragmenty).
M. A. Doane, Film and Masquerade: Theorising the Female Spectator, “Screen” 1982, nr 9-10.
J. Riviere, Womanliness as a Masquerade [w:] Psychoanalysis and Femal Sexuality, red. H. M. Ruitenbeek, New Haven 1966.
L. Williams, Film Body: An Implantation of Perversion [w:] Narrative, Apparatus, Ideology. A film theory reader, red. Ph. Rosen, New York 1986.
P. Baxter, O nagich udach Marleny Dietrich [w:] Interpretacja dzieła filmowego, red. W. Godzic, Kraków 1993.
B. Balazs, O twarzy człowieka [w:] idem, Wybór pism, Warszawa 1957.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: