(Nie)jedzenie jako strategia konstruowania tożsamości 3002-1KON2008K11
1. Wprowadzenie. Jedzenie jako metafora kontaktu ze światem i jako metoda badań. Tożsamość i podmiotowość; strategia i konstrukcja. Różne ujęcia cielesności. Relacja ciało-tożsamość. Czy można mówić o "konstruowaniu tożsamości"? Podmiotowość jako źródło działania i /lub efekt (auto)kreacji. 2. Antropologia kulinarna, kulinarność antropologii. Kuchnia jako przestrzeń interpretacji kultury. Czy obszar kulinarny można traktować jako synekdochę systemu kulturowego? Strategie uprawiania "antropologii kulinarnej". 3. Paraskeue, czyli dzień Przygotowania. Tożsamość jako marzenie. Zapowiedź uczty: celebracja tożsamości wyobrażonej. Kuchnia jako "przedsionek uczty", przestrzeń przygotowania święta i afirmacji oczekiwania. Zapach jako sensualny zwiastun spełnienia. Magia okresów wigilijnych /przedświątecznych: generowanie napięcia, rozbudzanie i wzbranianie pożądania. Przygotowanie uczty jako obraz kulturowy: retardacja, obietnica, uwodzenie. Motyw Paschy, Wigilii. 4. Ucztowanie (1): obraz początku czy metafora przesilenia? Na ile ucztowanie stanowi przejaw afirmacji tożsamości zbiorowej, a na ile jest oznaką jej kryzysu i konieczności jej ponownego ustanowienia? Kulturowe okoliczności i różnorodność form ucztowania. 5. Ucztowanie (2): krwawe gody. Uczta weselna i stypa. Relacja śmierć - zaślubiny. Dramaturgia uczty. Ekscesy jedzeniowe i pijaństwo. Rola pokarmu w ustanawianiu więzi ze zmarłymi. 6. Ucztowanie (3): ofiara - zjeść obcego, zjeść siebie. Mit pierwotnej uczty. Jedzenie a przemoc. Egzo- i endokanibalizm: dialektyka "swojego" i "obcego"; fantazmat inkorporacyjny7. Ucztowanie (4): ofiara - zjeść boga. Jedzenie boga jako "heurystyka śmierci". Pokarmy eucharystyczne. 8. Potęga obrzydzenia. Kategoria abjection i negatywne konstruowanie tożsamości. Tabu jedzeniowe. Jadalne i niejadalne. Kuchnia jako przestrzeń władzy symbolicznej. 9. Kaszrut jako model konstruowania tożsamości. Struktura, geneza i możliwe znaczenia zasad koszerności. Historyczne, religijne, fizjologiczne i antropologiczne próby wyjaśnienia fenomenu kaszrut. 10. Kulinarne perwersje. Wywrotowość praktyk kulinarnych. Przekraczanie zakazu jedzeniowego jako źródło rozkoszy. Transgresja: jedzenie niejadalnego. 11. Jedzenie jako metafora seksualna. Psychoanalityczna formuła rozkoszy oralnej. Figury matki i mleka. Karmienie. Usta i język, waginalność i falliczność w wyobraźni kulinarnej. Magia afrodyzjaków. 12. Dieta i ortoreksja, czyli przepis na samego siebie. Fenomen diety w wyobraźni współczesnej. Dieta a lęk przed skalaniem. Zakaz jako klucz do nowego "ja". Niejedzenie jako gest polityczny, bunt i odmowa uczestnictwa we wspólnocie.13. Post, czyli tożsamość jako efekt destylacji. Uwarunkowania kulturowe praktyk postnych. Fizjologia i typy postów. Asceza mnichów i pustelników. Rytualny wymiar głodu. Postne ekscesy.14. Historia chudego ciała, czyli anoreksja avant la lettre. Dzieje chudości. Chudość a gender. Inedia. Fasting girls. Chude ciało: magia i dystynkcja. Lolita, nimfa, modliszka, czyli chudość jest mocą. 15. Anoreksja psychiczna, anoreksja mistyczna: między łaską a chorobą. Anorexia nervosa, anorexia mysica (inedia) - jedna czy dwie choroby? Erotyzacja głodu, erotyzacja śmierci. Para nourriture /pourriture. Opozycja: opozycja Wcielenie - odcieleśnienie. Anorektyczny stosunek do świata jako bunt przeciwko przemocy symbolicznej. Anoreksja a kontestacja macierzyństwa. 16. Bulimia: pożreć świat, zwymiotować siebie. Fizjologiczne, psychologiczne i społecznokulturowe uwarunkowania bulimii. Ciało i jego granice w bulimii. Obraz siebie i obraz innego w zaburzeniach odżywiania.17. Otyłość: od prestiżu do stygmatu. Historia otyłości. Tłuszcz jako oznaka mocy i jako figura abiektalna. 18. Kuchnie regionalne: projekt tożsamości narodowej?19. Kuchnia fusion: tożsamość rozproszona.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
(według kolejności omawianych zagadnień)1. Roland Barthes:- Toward a Psychosociology of Contemporary Food Consumption, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik;- Imperium znaków; 2. Claude Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny, "Twórczość" 1972 nr 2; 3. Jean Baudrillard, Ameryka (fragmenty); 4. Anthelme Brillant-Savarin: Fizjologia smaku (fragmenty);5. Arnold van Gennep: Obrzędy przejścia (fragmenty);6. Alfonso di Nola: Triumf śmierci. Antropologia żałoby (fragmenty); 7. Sigmund Freud: Totem i tabu (fragmenty); 8. Louis-Vincent Thomas: Trup. Od biologii do antropologii;9. Georges Didi-Huberman: Disparates sur la voracité, "MLN" 1991, t. 106, nr 4 ("French Issue: Cultural Representations of Food);10. Carl Gustav Jung: Symbol przemiany w mszy (fragmenty); 11. Maguelonne Toussaint-Samat: Historia naturalna i moralna jedzenia; 12. Stanisław Rabiej: In Spiritu et veritate. Kult ofiarniczy w chrześcijaństwie i innych religiach (fragmenty); 13. Piotr Kowalski, Chleb nasz powszedni; 14. Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia; 15. Mary Douglas: - Czystość i zmaza;- Ukryte znaczenia. Wybrane szkice antropologiczne (rozdz. Odszyfrowanie posiłku i Prawda oczywista);16. Alain Corbin: We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch; 17. Jean Soler: The Semiotics of Food in the Bible, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik; 18. Marvin Harris: The Abdominale Pig, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik; 19. Jolanta Brach-Czaina: Szczeliny istnienia (rozdz. Metafizyka mięsa).20. Piero Camporesi: Laboratoria zmysłów (rozdz. Wyklęty ser, Zadziwiające posty, Okrutna dociekliwość oraz Jędrne, miękkie i giętkie); 21. Anna Freud: The Psychoanaytic Study of Infantile Feeding Disturbances; 22. Pascal Quignard: Seks i trwoga (fragmenty); 23. Ryszard Przybylski: Pustelnicy i demony; 24. Stanisław Kurkowski: Od ascezy do obżarstwa. O jadłospisie mnichów. 25. Rebecca J. Lester: Embodied Voices: Food Ascetism and the Negotiation of Identity, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik; 26. Susan Sontag: Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory (fragmenty);27. Elpeth Probyn: Carnal Appetites. Food, Sex, Identities.28. Joan Jacobs Brumberg: The Apetite as Voice, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik; 29. Caroline Walker Bynum: Holy Feast and Holy Fast. The Religious Significance of Food to Medieval Women; 30. Jacques Maître: Anorexies religieuses, anorexie mentale. Essai de psychanalyse sociohistorique; 31. Eric Bidaud, Anorexie mentale, ascese, mystique;32. Hilde Bruch: Body Image and Self-Awarness; 33. Hortense Powdermaker: An Athropological Approach to the Problem of Obesity, w: Food and culture, red. Carole Counihan i Penny Van Esterik. Filmy (do wyboru):Uczta Babette (1987), reż. Gabriel Axel;Le Bal des Genies [Bal duchów] (1999) reż. Pierre Guicheney;Wielkie żarcie (1973), reż. Franco Ferreri;Super Size Me (2004), reż. Morgan Spurlock;Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (1989), reż. Peter Greenaway;Málos habitos [Złe nawyki] (2007), reż. Simón Bross.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: