Teorie estetyczne - zarys dziejów kultury muzycznej 3002-1KM4EOW
Tematyka wykładów: -Muzyka w kulturze starożytnej Grecji i Rzymu: tradycja homerycka, liryka i dramat; muzyka na olimpiadach i podczas sympozjonów. Źródła muzyczne, pojęcia i koncepcje teoretyczno-filozoficzne muzyki (ethos, katharsis).-Średniowiecze: muzyka w kościołach, klasztorach, na uniwersytetach i dworach: poetycko-muzyczna rycerska i miłosna sztuka trubadurów i truwerów.- Kultura muzyczna renesansu: rozkwit polifonii niderlandzkiej i „dwudziestokrotne działanie muzyki”. Muzyczne ceremoniały Republiki Weneckiej – polichóralność i narodziny stylu koncertowego. -Muzyka na dworze Jagiellonów i Wazów; muzyka w służbie króla i reformacji (Gomółka, Szamotulczyk , Mielczewski, Jarzebski).- Program Cameraty Florenckiej: dramma per musica - barok w muzyce (na przykładzie Orfeusza C.Monteverdiego). Różne „style muzyczne”: muzyka kościelna, kameralna i teatralna (pierwsze publiczne sceny i karnawał operowy w Wenecji).- Rozkwit muzyki wokalno-instrumentalnej (kantata i oratorium) oraz instrumentalnej (na przykładzie koncertów A.Vivaldiego)-Muzyka na dworze Ludwika XIV: twórca w służbie króla; rozkwit baletu dworskiego i spory o narodową operę; J-B. Lully jako reformator dworskiego życia muzycznego (narodziny nowoczesnej orkiestry, komedio-balety Moliera/Lully’ego i opera francuska) - Synteza muzyki baroku: J.S.Bach – kompozytor i organista w Weimarze, Kothen i Lipsku: wpływ okoliczności i mecenatu na dzieła i poszukiwanie niezależności twórczej. - G.Haendel między dworem angielskim a samodzielnym przedsiębiorstwem operowym.- „Klasycy wiedeńscy”: J. Haydn – twórca klasycznej symfonii: od biedowania w Wiedniu przez stabilizację na dworze Esterhazych po samodzielność w Londynie.- WA Mozart– klasyk doskonały (koncerty, symfonie, sonaty) i prekursor nowych nurtów opery buffa (Wesele Figara) oraz singspielu (Czarodziejski flet). - L.v.Beethoven - przełom romantyczny w muzyce: artysta jako przewodnik duchowy narodu (symfonie: III Eroika i IX z Odą do radości).- Teatr Narodowy w Warszawie: muzyka w służbie narodu i polityki S. A. Poniatowskiego. W.Bogusławski – twórca polskiego teatru operowego (jako przedsiębiorca operowy, reżyser, twórca przekładów i „kultowych ról”).- Romantyzm: emocja i indywidualizm w muzyce; środowiska artystyczne: inspiracje i spory (muzyka dla wszystkich i walka z filisterstwem w muzyce; kompozytor „w służbie idei” i „w niewoli uczuć”; współzależność sztuk (muzyka, poezja, dramat): pieśni F. Schuberta (osobista liryka, inspirowana folklorem epika), opera Wolny strzelec K. Webera (baśniowość i groza), Symfonia fantastyczna H.Berlioza (wyznanie tragicznej miłości - na wielką orkiestrę).– F.Chopin: nowatorska twórczość fortepianowa między stylem brillant a idiomem narodowym w muzyce narodowym- S.Moniuszko jako twórca opery narodowej i „śpiewnika domowego”. - Neoromantyzm: „sztuka totalna” i mitologizowanie idei narodowej w dramatach muzycznych Wagnera: zmierzch tradycyjnego języka muzycznego; poematy symfoniczne Liszta i Straussa – muzyka na rozszerzoną orkiestrę inspirowana literaturą, historią i folklorem. -Program rosyjskiej „Potężnej Gromadki” i Musorgskiego pieśni oraz opery jako uosobienie muzyki europejskiej (poziom) i rosyjskiej w treści i formie. - Impresjonizm i symbolizm w muzyce Debussego i Ravela; nowa poetyka, kolorystyka orkiestrowa i język muzyczny.-Balety rosyjskie Diagilewa w Paryżu i Strawińskiego rewolucja w muzyce. -Wiedeń i awangarda muzyczna: atonalizm i dodekafonia Schonberga oraz punktualizm Weberna – zerwanie z melodyką. -Karol Szymanowski:- od niemieckiego postromantyzmu i ekspresjonizmu przez francuski impresjonizm i wpływy „Orientu” po „okres narodowy” (Harnasie, Piesni kurpiowskie, Stabat Mater)-„Socrealizm i formalizm” w muzyce środkowo-wschodniej Europy; twórczość Prokofiewa i Szostakowicza. - Awangarda muzyczna i zmiana paradygmatu: muzyka konkretna, elektroniczna, aleatoryzm. J. Cage: twórcze poszukiwania czy prowokacje?- Pendereckiego, Góreckiego i Szymańskiego różne nawiązania do awangardy i tradycji muzycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Rezultatem wykładów powinna być umiejętność - rozpoznawania podstawowych form muzyki, głównych epok i czołowych twórców oraz ich najważniejszych dzieł,- rozumienie przemian muzyki, jej funkcji i wartości estetycznych; ki, w kolejnych epokach,- pobudzenie zainteresowania muzyką i jej rolą w kulturze i życiu człowieka.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie ustne Podstawą oceny jest rozmowa ze studentem ujawniająca jego orientację w dziejach kultury muzycznej i rozumienie głównych procesów przemian.
Literatura
LITERATURA zalecana:John G Landels Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, tł. M. Kaziński, Kraków 2005, Homini Martin West Muzyka starożytnej Grecji, tł. A. Maciejewska, M.Kaziński, Kraków 2003, Homini Jerzy Pikulik Fndamenty polskiej kultury muzycznej, W-wa ATK 2003Zofia Romanowiczowa (tł., wstęp) Brewiarz miłości. Antologia liryki staroprowansalskiej, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1963Claudie Duhamel-Amado, Genevieve Brunel-Lobrichon Życie codzienne w czasach trubadurów, Poznań, 2000 tł. A. LobaMałgorzata Wozaczyńska Muzyka Sredniowiecza, Gdańsk AM 1998Małgorzta Wozaczyńska Muzyka Renesansu, Gdańsk, AM 1996Mirosław Perz Mikołaj Gomółka. Monografia PWM Kraków 1981Elżbieta Głuszcz-Zwolińska Muzyka nadworna ostatnich Jagiellonów PWM 1988Ewa Obniska Claudio Monteverdi Gdańsk 1993, Manfred Bukofcer Muzyka w epoce baroku, WP, Warszawa 1970Michael Talbot Vivaldi, PWM, Kraków 1988 tł. H. Dunicz-NiwińskaAlbert Schweizer Bach, Kraków, PWM 1987 Karl Geiringer Haydn, PWM 1985Alfred Einstein Mozart PWM 1983Georg R.Marek Beethoven PIW 1976A. Einstein Muzyka w epoce romantyzmu PWM 1965G.R. Marek Schubert N.York 1985, Mieczysław Tomaszewski Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, 1998; Witold Rudziński Stanisław Moniuszko – Studia i materiały Kraków 1961Joachim Kohler Richard Wagner. Ostatni tytan, Warszawa 2004 /tł. R. Reszke/ Stefan Jarocinski Debussy a impresjonizm i symbolizm, PWM 1966Alicja Jarzębska Strawinski. Myśli i muzyka Iagellonica 2002 Bogusław Schaeffer Muzyka XX wieku. Twórcy i problemy PWM 1975 Bogusław Schaeffer Kompozytorzy XX wieku, PWM 1990Seria „Musikgeschichte in Bildern”, ed. Heinrich Besseler, Max Schneider, Leipzig, tomy 2 (1963), 4 (1966) 8 (1977)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: