Wiedza o kulturze II (Film i audiowizualność w kulturze) 3002-1214WKF
I. Jasny i zwięzły opis treści przedmiotu pozwalający określić jego zakres tematyczny
Interdyscyplinarne ujęcie wybranych zagadnień kultury audiowizualnej.
II. Opis zakładanych kompetencji i umiejętności jakie student nabywa w wyniku zaliczenia przedmiotu
Świadome posługiwanie się kategoriami obrazu, reprezentacji, audiowizualności. Umiejętność analizy wybranych fenomenów kultury audiowizualnej.
III. Spis kolejnych tematów
1. Ikonosfera/fonosfera
Zagadnienia: Relacja kodu i treści w przedstawieniach wizualnych; obraz a dźwięk, obraz a język; dźwiękowy i obrazowy pejzaż świata
2. Kategoria obrazu wobec nowoczesności
Zagadnienia: filozoficzne reinterpretacje kategorii obrazu; obraz jako reprezentacja, tworzenie, symulacja; świat jako obraz; kategoria 'światoobrazu', kinematograficzny mechanizm myślenia;
3. Władza spojrzenia
Zagadnienia: perspektywa; stwarzanie i kontrolowanie pola widzenia; widzialność a podmiotowość;
4. Problem reprodukcji technicznej
Zagadnienia: Zjawisko reprodukowalności; reprodukcja manualna i techniczna; wpływ reprodukcji na percepcję; autentyczność i aura dzieła sztuki; współczesne obiegi dzieła sztuki; oryginał a kopia.
5. Praktyki fotografii
Zagadnienia: Ontologiczny status fotografii; studium i punctum; kadrowanie; fotografia - zapis czy kreacja rzeczywistości?; fotografia a czas, fotografia a śmierć; fotografia - rytuał społeczny; społeczne oddziaływanie fotografii
6. Kino jako medium XX wieku
Zagadnienia: Obraz filmowy; podstawowe pojęcia języka filmu; koncepcje montażu filmowego; czas i przestrzeń w kinie;; filozoficzne i techniczne ujęcia zagadnienia ruchu w filmie; kreacja i rejestracja, kino artystyczne, kino gatunków
7. Obraz telewizyjny
Zagadnienia: Telewizyjny obraz świata; paleo- i neotelewizja; funkcje telewizji; paradygmat telewizji 'na żywo'; informacja i fikcja; język telewizji a język kina (praktyki kina współczesnego)
8. Medialność
Zagadnienia: Pojęcie ekstensji; pojęcie przekaźnika; "przekaźnik jest przekazem"; antropologiczne konsekwencje funkcjonowania środków audiowizualnych; przekaźniki zimne i gorące; 'globalna wioska'.
9. Media cyfrowe i cyberprzestrzeń
Zagadnienia: Ontologia obrazu cyfrowego; interaktywność; pojęcie cyberprzestrzeni; wirtualność i virtual reality; estetyka cyberprzestrzeni; człowiek w cyberprzestrzeni.
IV.Dokładny opis metod oceny pracy studenta w ramach danego przedmiotu
elementy oceny:
-obecność na zajęciach
-aktywność studenta i praca na zajęciach
-ustana rozmowa lub praca pisemna (fakultatywnie)
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Altman Charles, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6
Andrew Dudley J., Eisenstein i Bazin [w:] tegoż Główne teorie filmu, tłum. Andrzej Kołodyński, Łódź 1995
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 1995
Baudrillard Jean, Precesja symulakrów, [w:] Symulakry i symulacja, Warszawa 2005
Bazin André, Ontologia obrazu fotograficznego [w:] Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.
Benjamin Walter, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996.
Bergson, Henri Materia i pamięć. Esej o stosunku ciała do ducha, tłum. R. J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006 .
Białostocki Jan, Spory o perspektywę [w:] Teoria i twórczość, Poznań 1961.
Civjan Juri, O symbolice pociągu w początkowym okresie kina, tłum. Bolesław Żyłko, "Kwartalnik Filmowy" nr 11, jesień 1995
Davis Frank, Komputer. Wszechświat, "Magazyn Sztuki" 1/1998 (17)
Eco Umberto, Przejrzystość utracona [w:] Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996
Foucault Michel, Panoptyzm [w:] Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa 1993.
Gombrich Ernest H., Obraz wizualny [w:] Symbole i symbolika, red. Michał Głowiński, Warszawa 1990.
Hall E. T., Człowiek i jego ekstensje [w:] tegoż, Poza kulturą, przeł. E. Goździak, red. J. Burszta, Warszawa 1984
Heidegger Martin, Czas światoobrazu [w:] Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977.
Irzykowski Karol, Królestwo ruchu [w:] tegoż X Muza, Warszawa 1924
McLuhan Marshall, Przekaźnik jest przekazem, Przekaźniki "zimne" i "gorące" [w:] Wybór pism, Warszawa 1975.
Roetzer Florian, Miejskość w epoce cyfrowej, Warszawa 1996
Schafer R. Murray, Muzyka środowiska, "Res Facta" 1982, nr 9.
Sobol Agnieszka, Cyberprzestrzeń - elektroniczny afterlife, [w:] Nowe Nawigacje II, red. Piotr Kletowski, Piotr Marecki, Rabid, Kraków 2003.
Sontag Susan Świat obrazów [w:] O fotografii, Warszawa 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: