Współczesna książka dla dzieci i młodzieży – edytorstwo 3001-SP-LKDM-WKE
Cykl wykładów i zajęć konwersatoryjnych poświęconych formatom książki dziecięcej. Pierwsza część zajęć zostanie poświęcona prezentacji najważniejszych czynników kształtujących współczesną książkę dla dzieci jako produkt materialny, zostaną zaprezentowane książki – kamienie milowe, które określały trendy rozwojowe i tendencje. W dalszej części zajęć omówiona zostanie książka obrazkowa (wraz z rysem historycznym): podstawowe wyznaczniki formalne, definicje, drogi rozwojowe, najcelniejsze przykłady, najważniejsi twórcy polscy i zagraniczni (M. Sendak, D. Wiesner, A. Browne, S. Tan, I. Chmielewska, G. Lange i inni). Oddzielna część zajęć zostanie poświęcona książkom-zabawkom: zaprezentowane zostaną podstawowe wyznaczniki formalne, definicje, typologie, drogi rozwojowe, najcelniejsze przykłady, najważniejsi twórcy polscy i zagraniczni (V. Kubasta R. Sabuda, D. Carter i inni).
Zajęcia zamyka prezentacja książek edukacyjnych jako bardzo specyficznego formatu książki dziecięcej, posiadającego własne wzory i koncepty edytorskie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
zdobycie wiedzy o specyfice rynku książki dziecięcej
poznanie podstawowych tendencji we współczesnym edytorstwie książek dla niedorosłych
zdobycie wiedzy o najważniejszych wydawnictwach publikujących książki dziecięce i młodzieżowe
Umiejętności:
rozumienie podstawowych uwarunkowań decydujących o kształcie współczesnych edycji
umiejętność rozpoznawania i definiowania poszczególnych formatów książek dla dzieci
umiejętność rozróżniania najważniejszych twórców edycji dla dzieci i młodzieży
Kompetencje społeczne:
rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie
umiejętność prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykorzystaniem nabytych kompetencji w działalności zawodowej i społecznej
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach oraz poziom aktywności wykazywany na zajęciach
Literatura
M. Zając, Od Produktu Totalnego do książki konwergencyjnej. Związki książki dla dzieci i młodzieży z innymi mediami [w:] Współczesne oblicza komunikacji i informacji, red. E. Głowacka, M. Kowalska, P. Krysiński, Toruń 2014 s. 313-322
M. Zając, Nowoczesne edycje książek dla dzieci, czyli wszystkie pogłoski o śmierci książki są (chyba) przesadzone [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, t. 2, red. M. Karasińska, Poznań 2009, s. 175-187
M. Zając, Książka czasu przemian [w:] Po potopie. Dziecko książka, biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2008, s. 195-210
M. Zając, Nurty i style w edytorstwie książki dziecięcej [w:] Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska Jelonek , M. Zając, Wyd. SBP, Warszawa 2006, s. 163-176
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: