Pedagogika zabawy w pracy z książką 3001-SP-LKDM-PZBK
Zajęcia mają na celu:
zapoznanie słuchaczy z teorią oraz wybranymi metodami z repertuaru pedagogiki zabawy przydatnymi w pracy bibliotekarza, nauczyciela, animatora społeczno-kulturalnego,
zaprezentowanie technik pracy z dziećmi oswajających je z książką, ukazujących przyjemność z obcowania z nią i wprowadzających w świat literatury,
przekazanie doświadczeń kreatywnych bibliotekarzy i animatorów kultury w zakresie umożliwiania i ułatwiania dialogu dziecka z tekstem literackim,
przygotowanie słuchaczy do samodzielnego projektowania, organizowania i prowadzenia zajęć czytelniczych z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy,
wypracowanie umiejętności doboru metod pedagogiki zabawy do charakteru zadań animacyjnych i do pracy z książką,
przygotowanie słuchaczy do poszerzania własnej wiedzy i umiejętności w oparciu o wskazaną literaturę z omawianego obszaru.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
zdobycie wiedzy na temat założeń pedagogiki zabawy,
poznanie metod rozwoju postaw proczytelniczych dzieci,
poznanie efektów przykładowych działań eksperymentalnych w tym zakresie.
Umiejętności:
zdolność twórczego postrzegania literatury dla dzieci jako użytecznego narzędzia w pracy z dzieckiem ważnego dla jego wielostronnego rozwoju,
umiejętność rozpoznawania i praktycznego stosowania różnych form i metod pedagogiki zabawy,
umiejętność przygotowania i przeprowadzenia zajęć stosownie do planowanych efektów (m.in. popularyzacja twórczości konkretnego pisarza; integracja; wzmocnienie twórczego potencjału grupy; różne sposoby rozwiązywania problemów na przykładzie konkretnych sytuacji fabularnych).
Kompetencje społeczne:
umiejętność inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób w zakresie nabytych kompetencji,
współdziałanie w grupie,
umiejętność określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność i aktywny udział w zajęciach, a także przygotowanie aktywności wokół wybranej książki dla dzieci z wykorzystaniem metod pedagogiki zabawy.
Literatura
E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, Wyd. KLANZA, Lublin 1998
E. Kędzior-Niczyporuk (red.), Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej, Wyd. KLANZA, Lublin 2006
E. Kędzior-Niczyporuk (red.), O metodzie KLANZY. Teoria i praktyka, Wyd. KLANZA, Lublin 2010
J. Papuzińska, G. Walczewska-Klimczak (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje – Doświadczenia – Postulaty, Książnica Płocka, Płock 2004
D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska-Klimczak, Dziecko w dialogu z tekstem literackim, ORE, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: