Proza inicjacyjna przełomu XX i XXI w.: trudny czytelnik, trudne tematy 3001-SP-LKDM-PIP
Celem zajęć jest przedstawienie trudnych tematów obecnych we współczesnej prozie inicjacyjnej oraz różnorodnych strategii ich poruszania. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się m.in. takie kwestie jak: inność, obcość, samotność; choroba, niepełnosprawność, dysfunkcyjność; problemy okresu dorastania, budowanie własnej tożsamości; rozterki pierwszej miłości; problemy związane z seksualnością; trudna codzienność, trudne emocje; problemy rodzinne; konflikty w grupie rówieśniczej. Przegląd i analiza twórczości prozatorskiej ostatnich dwudziestu lat będą także próbą odpowiedzi na pytanie o literacki obraz młodego pokolenia, a więc o doświadczenia składające się na tożsamość pokoleniową, wyznawane wartości, odczuwane emocje, przyczyny rozterek.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
pogłębienie wiedzy o współczesnej prozie inicjacyjnej, jej tendencjach rozwojowych i genezie tych tendencji,
poznanie obecnych w literaturze dla dzieci i młodzieży tematów dyskusyjnych i kontrowersyjnych
Umiejętności:
rozwinięcie umiejętności interpretacji współczesnych utworów literackich kierowanych do dzieci i młodzieży,
zdobycie argumentów do dyskusji z dziecięcymi i nastoletnimi czytelnikami o ukazanych w książkach trudnych problemach wieku dojrzewania
Kompetencje społeczne:
rozumienie potrzeby uczenia się przez całe życie,
zdolność systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, zainteresowanie aktualnymi wydarzeniami kultury i nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce związanymi z książką i jej instytucjami.
Kryteria oceniania
aktywny udział w dyskusji
Literatura
1. G. Gortat, Szczury i wilki, Warszawa 2009
R.J. Palacio, Cud chłopak, przeł. M. Olejniczak-Skarsgard, Warszawa 2014
Dodatkowo (lektury nieobowiązkowe):
M. Haddon, Dziwny przypadek psa nocną porą, tłum. M. Grabowska, Warszawa 2004
K. Ryrych, Wyspa mojej siostry, Warszawa 2011
I. Landau, Uszy do góry!, Łódź 2011
A. Grabowski, Zenek i mrówki, Poznań 2011
2. T. Tryzna, Panna Nikt, Warszawa 1994
N. Osińska, Fanfik, Warszawa 2016
Dodatkowo (lektury nieobowiązkowe):
J. Green, Szukając Alaski, tłum. A. Sak, Wrocław 2013
B. Ciwoniuk, Musisz to komuś powiedzieć, Łódź 2011
M. Fox, Magda.doc, Wrocław 1996
I. Pierelotkin, 10 minut rowerem, Łódź 2011
H. Hassenmüller, W sidłach anoreksji, tłum. M. Dykier, Wrocław 2003
3. M.A. Marcel (O. Sawicka, D. Łukasińska), Oro, Warszawa 2012
G. Kujer, Książka wszystkich rzeczy, tłum J. Jędryas, Warszawa 2012
Dodatkowo (lektury nieobowiązkowe):
T. Tryzna, Panna Nikt, Warszawa 1994
A. Kacprzyk, Polowanie na niebieskie migdały, Warszawa 2011
B. Stenka, Masło przygodowe, Łódź 2011
E. Zienkiewicz, Pomyśl tylko życzenie, Łódź 2012
4. S. Chbosky, Charlie, Warszawa 2012
M. Warda, 5 sekund do Io, Poznań 2015
Dodatkowo (lektury nieobowiązkowe):
E. Nowak, Dane wrażliwe, Warszawa 2011
R. Cormier, Czekoladowa wojna, tłum. Ch.Ł. Srokowski, Warszawa 2000
B. Ciwoniuk, Musisz to komuś powiedzieć, Łódź 2011
K. Szymeczko, Czworo i kości, Łódź 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: