Literatura dla dzieci i młodzieży - przedmiot i metody badań 3001-SP-LKDM-LPMB
Zajęcia poświęcone będą następującym zagadnieniom:
- problem konstruktu dziecka, dzieciństwa i dorosłego w kulturze
- wpływ konstruktu dziecka i dzieciństwa na przekształcenia literatury dla dzieci i młodzieży
- dawniejsze i współczesne metody badań literatury i książki dziecięcej
Uczestnicy poznają wybrane metodologie badań literatury dla dzieci i młodzieży, warsztat pracy naukowej, zyskują umiejętność oceny trafności wybranej metody interpretacyjnej. Poznają zasadnicze pojęcia związane z opisem, interpretacją i oceną utworu literackiego, a także książki jako przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
zróżnicowanie dawnych i współczesnych metod interpretacji książki dziecięcej;
zakres merytoryczny i pojęciowy nauki o książce dziecięcej;
Umiejętności:
stosowanie właściwych pojęć interpretacyjnych i opisowych;
stosowanie i ocenianie doboru metod interpretacji literatury i książki dziecięcej;
sytuowanie książki dla młodych odbiorców w kontekście kultury wysokiej i popularnej;
Kompetencje społeczne:
aktywne modelowanie kultury literackiej młodego pokolenia dzięki interpretacji kierunków rozwoju literatury i książki;
kształtowanie postaw proczytelniczych niedorosłych odbiorców za sprawą trafnego doboru metod interpretacji zjawisk literackich.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i aktywność wyrażona udziałem w dyskusji
Literatura
- Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M. J. Kehily, przekł. M. Kościelniak, Warszawa 2008
- P. Ariés, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995
- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992
- J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985
- W. Kostecka, Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2010
- G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży, Słupsk 2012
- G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006
- P. Péju, Dziewczynka w baśniowym lesie, Warszawa 2008
- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Wrocław 2000
- V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX w., Toruń 2003
- K. Slany, Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana, Kraków 2016
- Dzieci. Wybór, opracowanie i red. M. Janion i S. Chwin, t. 1-2, Gdańsk 1988 (Transgresje V)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: