Teoria mediów z elementami historii i metodologii badań medialnych 3001-P1A3BL-C1
Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z historią oraz teorią mediów. Rozwój mediów omówiony zostanie
chronologicznie, począwszy od pisma i druku, poprzez fotografię, radio, kino, telewizję, aż do mediów cyfrowych. Wykład skupiał będzie
się na kontekście kulturowo-antropologicznym oraz na semiotyce mediów.
Wśród zagadnień omawianych na wykładach znajdują się m.in. wprowadzenie do teorii mediów; pismo i druk jako media; zagadnienie antropologii obrazu; znaczenie technik reprodukcji dźwięku; kino nieme jako medium; kino dźwiękowe; telewizja tradycyjna i neotelewizja; media cyfrowe.
W cyklu 2025Z:
Szczegóły zob. w sekcji Podstawowe informacje o przedmiocie |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do medioznawstwa.
Zna podstawową terminologię, teorie i metodologie z zakresu badania mediów.
Ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotycznego, intermedialnego.
Jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), test.
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby realizacji i zaliczenia kursu) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Literatura
Niniejszy wykaz stanowi podstawowy zestaw lektur pozwalających zorientować się w omawianych zagadnieniach.
- Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa 2008.
- L. Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
- K. Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.
- P. Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016.
- E. Szczęsna, Poetyka mediów (polisemiotyczność, digitalizacja, reklama), Warszawa 2007.
K. Williams, Media w Europie, Warszawa 2008.
W cyklu 2025Z:
Szczegóły zob. w sekcji Podstawowe informacje o przedmiocie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: