- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literatura dziecięca – literatura popularna: związki – klisze – eksperymenty 3001-LIL-OG
Konwersatorium przedstawia związki między literaturą dziecięcą i literaturą popularną. Z jednej strony, ukazuje wyróżniki, tendencje i odmiany charakterystyczne dla literatury popularnej występujące w literaturze dla niedorosłego czytelnika; z drugiej zaś – klisze przeniesione z literatury tradycyjnie uznawanej za dziecięcą (np. z baśni) do literatury popularnej adresowanej do starszego czytelnika. Prezentuje także różnorakie eksperymenty literackie wynikające z tych wzajemnych powiązań.
Kolejne zagadnienia będą dotyczyły m.in.: literackich strategii nawiązywania do baśni tradycyjnych; horroru; powieści detektywistycznej; powieści przygodowo-podróżniczej; powieści pirackiej; romansu; powieści szkolnej; powieści fantastycznej; powieści science fiction; dystopii.
Rozważania będą się odnosiły przede wszystkim do literatury współczesnej, jednak kontekstowo zostaną uwzględnione także utwory z klasyki poszczególnych gatunków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
wiedza
– rozpoznaje cechy gatunkowe rozmaitych odmian literatury popularnej
– charakteryzuje różnorodne literackie zjawiska i tendencje oraz obszary problemowe obecne tak w literaturze dziecięcej, jak i popularnej
– zna wybrane narzędzia polskiej i zachodniej metodologii badań literatury dziecięcej i popularnej
umiejętności
– rozpoznaje i charakteryzuje poszczególne odmiany powieści z obszaru literatury popularnej
– rozpoznaje, nazywa i analizuje wybrane tendencje i zjawiska literackie charakterystyczne dla literatury dziecięcej i popularnej
– bada tekst za pomocą różnorodnych narzędzi teoretycznoliterackich i metodologicznych i potrafi odpowiednio je dobierać
– potrafi wykorzystać te narzędzia do samodzielnej interpretacji tekstu
kompetencje społeczne
– postrzega i interpretuje tekst świadomie, umiejscawiając go w odpowiednim kontekście literackim i kulturowym
– ustosunkowuje się krytycznie do analizowanych utworów literackich
– rozumie i docenia wagę profesjonalnej wiedzy historyczno- i teoretycznoliterackiej
– jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej
Kryteria oceniania
– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%
– kontrola obecności – 50%
Literatura
S. Meyer, Zmierzch, tł. J. Urban, Wrocław 2008.
J. Connolly, Księga rzeczy utraconych, tł. K. Mailita, Warszawa 2007.
J. Żulczyk, Zmorojewo, Warszawa 2011.
H. Pułaczewska, Tomek kontra Thomas, Łódź 2011.
L. Talko, Staś i Nel. Zaginiony klejnot Indii, Warszawa 2014.
T. Lee, Piratika, tł. G. Komerski, Warszawa 2010.
K. Millay, Morze Spokoju, tł. Z. Byczek, Warszawa 2014.
J. Rowling, Harry Potter i…, tł. A. Polkowski, tom dowolny, wydanie dowolne.
N. Gaiman, Gwiezdny pył, tł. P. Braiter, Warszawa 2001.
R. Kosik, Felix, Net i Nika oraz Teoretycznie Możliwa Katastrofa, Warszawa 2011.
S. Collins, Igrzyska śmierci, tł. M. Hesko-Kołodzińska; P. Budkiewicz, Poznań 2009.
M. Szczygielski, Omega, Warszawa 2009.
Dodatkowo, uzupełniająca literatura przedmiotu zostanie podana bezpośrednio na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: