Nauka i literatura – długi wiek XIX 3001-C561TL1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2025:
W tzw. długim wieku dziewiętnastym (za cezury którego zazwyczaj przyjmuje się rewolucję francuską i I wojnę światową) literatura i nauka były tymi instytucjami, które jak w soczewce skupiały w sobie najważniejsze dla nowoczesności procesy i zjawiska kulturowe. Proponowane seminarium ma na celu wprowadzenie uczestniczących w nim osób w ten obszary tematyczny i wspólne wypracowanie ujęć pozwalających zająć się związanymi z nim problemami badawczymi. Profil zajęć ma charakter interdyscyplinarny - łączący literaturoznawstwo z historią nauki i teorią kultury. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA - osoba studiująca zna i rozumie:
- rolę nauki i literatury w kształtowaniu się kultury nowoczesnej;
- wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące relacji literatury i nauki w długim wieku XIX;
- wybrane zagadnienia z dziejów nauki (w tym nauk o literaturze) w okresie długiego wieku XIX, ze szczególnym naciskiem na kontekst polski;
- wybrane dzieła literatury polskiej długiego wieku XIX w kontekście ich związków z nauką i kulturą intelektualną epoki.
UMIEJĘTNOŚCI - osoba studiująca potrafi:
- analizować dzieła literackie i wybrane teksty naukowe z uwzględnieniem ich kontekstu historyczno-kulturowego;
- wykorzystać zdobytą wiedzę do identyfikowania luk w stanie badań oraz prowadzenia badań własnych;
- samodzielnie formułować problem badawczy i konstruować logiczny wywód naukowy;
- efektywnie wykorzystywać narzędzia warsztatu literaturoznawczego oraz umiejętnie posługuje się źródłami (w tym archiwalnymi) i literaturą przedmiotu;
- weryfikować trafność i spójność własnych wypowiedzi ustnych (dyskusja) i pisemnych, a także udzielać informacji zwrotnej innym osobom, w tym poddawać lekturze krytycznej cudze teksty;
- uzupełniać własną wiedzę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - osoba studiująca jest gotowy do:
- docenienia znaczenia dziedzictwa kulturowego dla rozumienia współczesnych wydarzeń społecznych i kulturalnych;
- doceniania znaczenia refleksji humanistycznej w formowaniu więzi społecznych;
- docenienia interdyscyplinarnego charakteru badań humanistycznych;
- samodzielnego nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy filologa;
- komunikowania się z otoczeniem w zakresie przekazywania swojej wiedzy;
- samodzielnego planowania i realizowania zadań badawczych;
- ciągłego dokształcania się i rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: