Literatura i medycyna - XIX - XXI wiek 3001-C561LK1
Praca seminaryjna będzie miała charakter dwutorowy. Z jednej strony będzie wiązała się z kształceniem umiejętności pisania; z drugiej - z kształceniem umiejętności badawczych związanych z pisaniem prac o charakterze naukowym. Kwestie te będą przedmiotem naszego zainteresowania w trakcie lektur tekstów literackich i tekstów kulturowych. Co oczywiste, w szczególny sposób zajmiemy się prozą (począwszy od klasyki - tekstów Balzaka i Zoli, w Polsce - Prusa), czytać będziemy także dokumenty osobiste pacjentów i lekarzy, stanowiące podstawę kształtującej się wiedzy. Zajmiemy się rozwojem nauki i samej medycyny (traktowanej w XIX wieku właśnie bardziej jako nauka niż praktyka!) - postęp medycyny to przecież również historia odkryć naukowych. Przyjrzymy się postaci lekarza jako herolda nowoczesności w XIX-wiecznym świecie. Wrócimy do dawnych, zarzuconych, praktyk medycznych, choćby związanych z magnetyzmem. Osobnym wątkiem staną się dzieje psychologii i psychoanalizy - od wspomnianego magnetyzmu po współczesną kulturę traumy. To w skrócie...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia związane są z:
1. kształceniem umiejętności pisarskich;
2. kształceniem umiejętności badawczych;
3. kształceniem umiejętności pracy w grupie;
4. kształceniem umiejętności interpretacji tekstów literatury i kultury;'
5. pogłębieniem wiedzy na temat historii medycyny.
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach, praca nad przygotowaniem rozprawy magisterskiej.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Dobór literatury będzie dwutorowy. Z jednej strony w grę wchodzą teksty literackie i źródłowe związane z rozwojem medycyny od XIX wieku po naszą współczesność; z drugiej - opracowania związane z tym problemem:
1.S. Sontag, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, tłum. J. Anders, Kraków 2016.
2. Fragmenty dyskursu maladycznego, red. M. Ładoń i in., Gdańsk 2019.
3. M. Foucault, Narodziny kliniki, tłum. P. Pieniążek, Warszawa 1991.
4. T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1995.
5. W. Szumowski, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Kęty 2017.
6. G. Vigarello, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, tłum. M. Szymańska, Warszawa 1997.
7. Literataura piękna i medycyna, red. M. Ganczar, P. Wilczek, Kraków 2015.
8. M. Coyer, Literature and Medicine in the Nineteenth Century Periodical Press, Edinbourgh 2017.
9. B. Płonka-Syroka, Niemiecka medycyna romantyczna, Warszawa 2007.
10. "Życzę ci krótkimi wyrazy, byś nie padł ofiarą zarazy": epidemie w piśmiennictwie XIX wieku : florilegium z ogrodu literatury, red. E. Krawiecka, Poznań 2022.
11. I. Boruszkowska, Defekty. Literackie auto/pato/grafie – szkice, Kraków 2016.
12. K. Czeczot, Magnetyzm, Warszawa 2016.
13. G. Marzec, Medycyna, Warszawa 2018.
14. E. Wichrowska, Zapisy codzienności... O dziewiętnastowiecznych dziennikach choroby i osobistych szkicownikach malarskich, Warszawa 2023.
15. F. Jacob, Historia i dziedziczność, tłum. K. Pomian, Warszawa 1973
16. F. Lebrun, Jak dawniej leczono, Warszawa 1997.
17.R. W. Winters, Przypadkowe odkrycia medyczne, przeł. Z. Lamża, Warszawa 2022.
18. G. Minois, Ksiądz i lekarz, Warszawa 2022.
Uwagi
W cyklu 2025:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: