Komparatystyka intersemiotyczna: literatura w kręgu filmu i kultury cyfrowej 3001-C553LK1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2025:
Seminarium poświęcone będzie relacjom między literaturą a filmem oraz mediami cyfrowymi. Jako nić Ariadny posłuży nam komparatystyka; poszukiwanie podobieństw i różnic pomiędzy formami artystycznymi oraz medialnymi pozwoli nam na precyzyjne uchwycenie istoty interesujących nas zjawisk. Stałym punktem odniesienia będą więc dla nas zarówno tradycyjne, jak i eksperymentalne przykłady tekstu literackiego, filmu czy form cyfrowych. Pierwszy semestr poświęcimy w znacznej mierze na wypracowanie wspólnej metodologii - połowa semestru poświęcona będzie relacjom między literaturą a filmem (pomówimy m.in. o semiotyce filmu, teoretycznych aspektach zagadnienia adaptacji filmowej, a także o metalepsie w literaturze i filmie), a druga połowa literaturze w kontekstach cyfrowych. W drugim semestrze skoncentrujemy się na dyskusji nad powstającymi pracami licencjackimi. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
1) wiedza:
- zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej w badaniu filmów oraz tekstów kultury cyfrowej;
- zna podstawowe metody badawcze właściwe komparatystyce.
2) umiejętności:
- samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze w zakresie komparatystyki intersemiotycznej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- rozróżnia oraz analizuje zjawiska kulturowe charakterystyczne dla kultury cyfrowej;
- posiada zdolność konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji;
- dobiera strategie argumentacyjne dotyczące zjawisk dotyczących różnych form medialnych, na poziomie elementarnym posługuje się krytycznymi argumentami, formułuje odpowiedzi na krytykę.
- prowadzi na poziomie podstawowym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego.
3) kompetencje społeczne:
- rozumie różnorodność form medialnych i konieczność dostosowywania do nich narzędzi badawczych;
- rozumie płynny charakter tekstów i potrzebę ciągłego poszerzania swoich kompetencji;
- ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych w dobie kultury audiowizualnej
10 ECTS
· udział w seminarium: 60 godzin (2 ECTS),
· przygotowanie do zajęć – 120 godzin (4 ECTS),
· przygotowanie pracy dyplomowej – 120 godzin (4 ECTS).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: