Reprezentowana, niewidoczna. Klasa w polskiej literaturze najnowszej 3001-C4TN-LW4
Konwersatorium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury najnowszej, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk łączonych z tzw. zwrotem ludowym w krajowej humanistyce i literaturze. To m.in. dzięki „zwrotowi ludowemu” w polskiej debacie kulturalnej coraz częściej dyskutuje się o takich zagadnieniach, jak pochodzenie klasowe, nierówności ekonomiczne czy różne odmiany wykluczeń wynikające z czyjegoś statusu ekonomicznego, miejsca zamieszkania, nierównego dostępu do edukacji itd. Jednocześnie należy pamiętać o towarzyszącej publikacji prac Adama Leszczyńskiego, Kacpra Pobłockiego czy Joanny Kuciel-Frydryszak intensywnej recepcji francuskiej autobiograficznej prozy opowiadającej o doświadczeniu awansu klasowego oraz klasowego wstydu (Annie Ernaux, Didier Eribon, Édouard Louis).
Na konwersatorium będzie nas jednak interesował nie tyle sam „zwrot ludowy”, ile refleksja nad tym, w jaki sposób tak w literaturze wpisującej się ów nurt, jak i w utworach powstających niezależnie od niego rozumiana jest klasa. Zadamy więc pracom naukowym, esejom, reportażom, prozie autofikcjonalnej/autobiograficznej, książkom poetyckim i dramatom następujące pytania: Co sprawia, że ktoś należy do danej klasy społecznej? Co utrwala podziały klasowe? W jakim stopniu hierarchie klasowe podlegają historycznej zmianie (co jest tych zmian motorem), a w jakim zachowują historyczną trwałość (co ich trwałość wzmacnia)?
Aby móc odpowiadać na te pytania, zapoznamy się z kilkoma teoriami klasy utrwalonymi w socjologii (Max Weber, Karl Marks, Pierre Bourdieu, Eric Ollin Wright, Vivek Chibber).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium osoba, która w nim uczestniczyła:
- zna i rozumie nowe zjawiska we współczesnej literaturze polskiej oraz towarzyszący im dyskurs krytycznoliteracki
- posiada wiedzę na temat najważniejszych sporów i debat dotyczących tzw. zwrotu ludowego
- zna i rozumie związki łączące współczesną literaturę z zagadnieniami polityczno-ekonomicznymi
- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do napisania eseju, którego temat oscyluje wokół zagadnień poruszanych na zajęciach
- potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę o najnowszej literaturze
- jest gotowy do zaangażowanego uczestnictwa we współczesnym życiu naukowym i literackim
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji)
- ocena projektu studenckiego: esej dotyczący zagadnień poruszanych na konwersatorium
Zaliczenie na ocenę. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Literatura
Ostateczna lista lektur oraz plan spotkań zostaną ustalone wraz z osobami studenckimi. Sylabus będzie również dostosowywany w zależności od preferencji lekturowych osób uczestniczących w konwersatorium oraz nowości wydawniczych wartych przedyskutowania.
Propozycje lektur:
Justyna Kulikowska, gift. z Podlasia
Antonina Tosiek, storytelling
Magdalena Okraska, Nie ma i nie będzie
Joanna Kuciel-Frydryszak, Chłopki. Opowieść o naszych babkach
Kacper Pobłocki, Chamstwo
Magda Szcześniak, Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce
Maciej Jakubowiak, Hanka. Opowieść o awansie
Paweł Demirski, W imię Jakuba Sz.
Łukasz Barys, Kości, które nosisz w kieszeni
Maciej Pisuk, Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy
Annie Ernaux, Lata
Édouard Louis, Zmiana
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: