Polacy i Żydzi - strefy kontaktu 3001-C4TN-LW3
zajęcia zostaną poświęcone analizie tekstów oraz dyskusji na temat stosunków polsko-żydowskich w XX wieku; istotna będzie przy tym kategoria strefy kontaktu (M.L.Pratt);
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- dzięki zajęciom student/ka będzie posiadał/awiedzę o relacjach polsko-żydowskich w XX wieku
- student będzie/ka potrafiła posługiwać się kategorią "strefy kontaktu" (M.L.Pratt)
- ważnym elementem będą również umiejętności społeczne, związane z postrzeganiem odmienności kulturowej
Kryteria oceniania
wymagana będzie obecność na zajęciach, przygotowanie (przeczytane lektury) oraz aktywny udział w dyskusji
Literatura
1. Kategoria contact zone – teoria M.L. Pratt – wprowadzenie do badań nad kontaktami polsko-żydowskimi Eugenia Prokop-Janiec;
2. Bałaban o 1863 + Josef Opatoszu, W polskich lasach albo opowiadania - https://cbj.jhi.pl/documents/1320671/1/
3. Emil Tenenbaum, Tła
4. Żydzi – żołnierze, uczestnicy walk o niepodległość – teksty różne
5. Izrael Rabon, Ulica
6. Adolf Rudnicki, Lato
7. Szymon Rudnicki, Żydzi w parlamencie II Rzeczypospolitej + Falanga (fragm..)
8. Monika Natkowska, Zajścia antyżydowskie na Uniwersytecie Warszawskim + fragm. z książki o Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie
9. Henryk Ułaszyn, Język złodziejski + Mateusz Rodak, Mit i rzeczywistość (o żydowskich przestępcach) -
10. Julian Stryjkowski, Głosy w ciemności albo Róża
11. Bogdan Wojdowski, opowiadanie „Ścieżka” z tomu: Mały człowieczek….. + Made in Poland. Opowiada Stanisław Likiernik
12. Naród wybrany. Cracovia-pany.
13. Życie przecięte – wybrane fragmenty
14. Leopold Neuger, Brokaty
15. Jarosław Kurski, Dziady i dybuki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: