Kino Romana Polańskiego i jego literackie konteksty 3001-C4K-LK1
Na konwersatorium omawiać będziemy wybrane filmy Romana Polańskiego, osadzając je w rozmaitych kontekstach – literackich, filmowych, kulturowych. Materiałem badawczym będą adaptacje filmowe dokonane przez Polańskiego bądź też filmy przywołujące wyraźne literackie interteksty (jak „Matnia”, luźno zainspirowana „Czekając na Godota” Becketta). Na zajęciach będziemy przyglądać się grze, jaką reżyser prowadzi z konwencjami, gatunkami, tekstami kultury. Na konwersatorium duży nacisk położony zostanie na analizę formy filmowej.
Proponowane obszary zagadnień:
- zagadnienie adaptacji filmowej;
- autorskie gry z gatunkami;
- reprezentacja subiektywnych doświadczeń w tekstach kultury;
- modernizm i postmodernizm;
W cyklu 2024Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci potrafią łączyć kategorie filmoznawcze z literaturoznawczymi i kulturoznawczymi. Uczestnicy konwersatorium umieją dokonywać analiz filmowych, uwzględniających różnorodne elementy, które składają się na przekaz audiowizualny.
Kryteria oceniania
-obecność na zajęciach;
-aktywność;
-esej zaliczeniowy.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z
wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma
możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy studenta:
- uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń - 150 godzin (5 ECTS)
- przygotowanie eseju zaliczeniowego - 30 godzin (1 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Literatura
Dopartowa, Mariola. 2003. Labirynt Polańskiego, Kraków: Rabid.
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona. 1995. „Kiedy mężczyzna opowiada o tym, co widzi kobieta.", [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński, Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s. 75-86.
Łaguna, Piotr. 1995. „Tajemnice chińskiej dzielnicy (Chinatown)”, [w:] Roman Polański, red. B. Zmudziński. Kraków: Instytut Francuski w Krakowie, s.116-124.
Mazierska, Ewa. 2022. “Roman Polanski (and Others) on Trial”. Studies in Eastern European Cinema", 20 I 2022.
Mazierska, Ewa. 2007. Roman Polanski – The Cinema of a Cultural Traveller. London, New York: I.B. Tauris.
Nóż w wodzie. Non stop. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego. 2023. Red. B. Pawłowska-Jądrzyk, I. Tomczyk-Jarzyna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Ostrowska, Joanna. 2013. Wenus à rebours. CzasKultury.pl. Accessed: 23 September, 2022. https://czaskultury.pl/czytanki/wenus-a-rebours/
Paszkowska, Aleksandra. 2017. „Podróż wewnętrzna Trelkovsky’ego w Lokatorze Romana Polańskiego”, [w:] Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 135-212.
Pomostowski, Piotr. 2018. Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Stachówna, Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2024Z:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: